Haute couture-uken er i gang.
Moteuken for menn er vel overstått i Paris, og nest ut på moteprogrammet er den eksklusivt haute couture-uken. Av merkene det knyttes ekstra stor spenning til er erkefranske Christian Dior. Med sjefdesigner Maria Grazia Chiuri i spissen er visningene like mye blitt en historiefortelling som et moteshow.
Mandag ble motehusets AW19/20 couture-kolleksjon vist frem i den franske hovedstaden.
Chiuri sendte modeller kledd i delikate svarte blonder ut på catwalken. En av dem var også ikledd det som skulle forestille et dukkehus, i form av en gullkjole. Denne var designet i samarbeid med kunstneren Penny Slinger.
Siden Chiuri først tok over sjefsstillingen hos Dior i 2016 har hun samarbeidet med flere kvinnelige kulturkvinner. Disse inkluderer feministforfatteren Chimamanda Ngozi Adichie, kunstner Mickalene Thomas og koreograf Martha Graham.
En hyllest til Agnès Varda – og et betimelig spørsmål
I tillegg til Slinger-samarbeidet ville Chiuri hylle Agnès Varda med denne kolleksjonen. Den legendariske filmregissøren døde tidligere år, men etterlot seg en stor arv. Under Dior-visningen ble det derfor også spilt av én av Vardas kortfilmer kalt Les Dites Cariatides fra 1984.
Med visningen refererte Chiuri også til den amerikanske skribenten, arkitekten og kuratoren, Bernard Rudolfsku. Tittelen på hans 1944 MoMA-utstilling «Are Clothes Modern?» gikk igjen på en t-skjorte i bomull. Dette spørsmålet stiller Chiuri sefogså.
Se bildene fra Christian Dior haute couture FW19/20:
Alle bilder: Getty Images