Diesel ut mot nettmobbing

Publisert:

Del innlegg:

Tar standpunkt i ny kampanje.

Som følge av at sosiale medier har fått en viktigere og mer solid rolle og betydning i hverdagen vår, har vi også blitt kjent med og måttet lære oss å håndtere fenomenet nettmobbing.

Det er noe de fleste av oss har vært vitne til eller også fått kjenne på selv. Vi ser det daglig i kommentarfeltene til både aviser og nettsider, på forum som Jodel eller så nært som i egen innboks.

I sin nyeste kampanje tar Diesel stilling til hva de mener om nettmobbing. Med seg på laget har de fått kjendiser som Nicki Minaj og Gucci Mane. Alle med samme fokus: å rette søkelyset mot nettmobbing.

gucci mane for diesel.
Gucci Mane for Diesel. Foto: Diesel

Motenettstedet Business of Fashion skriver at fire av ti i USA har personlige erfaringer med nettmobbing, mens 62 prosent ser på det som et stort problem.

Diesel-kampanjen for AW 2018/19 inkluderer kjendiser som Nicki Minaj, Gucci Mane, skuespillere Bella Thorne, Tommy Dorgman og Yoo Ah-in og modell Jonathan Belline. De har fått i oppgave å finne frem til de mest hatefulle kommentarene de har fått på sosiale medier som igjen har blitt printet på plagg i kolleksjonen som har fått det passende navnet «Hate Couture».

På Nicki Minaj’ t-skjorte står det «The bad guy», mens Gucci Mane har på seg en med påskriften «Fuck you, Impostor».

Forhåpentlig vil kolleksjonen treffe langt bedre enn det det amerikanske merket LPAs gensere gjorde som fremstod mer som body shaming enn noe annet med print som «Å være feit er ikke vakkert, det er en unnskyldning». Etter massiv kritikk valgte merket å trekke genserne fra nettbutikken Revolve. 

Diesel-kunder vil også kunne få sin egen tekst på plaggene fra 6. oktober. Overskuddet av salget vil klesmerket donere til et anti-mobbing-program.

YME Universe i Oslo kommer til å føre kampanjen i butikk.

Hovedbilde: Diesel

Les også: Får kritikk for body shaming-genser 

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...