Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Dette er fargen som vil prege feeden din i 2020

Årets farge er kåret.

Pantone er verdens aller mest kjente fargeinstitutt. Hvert år setter de seg ned og pønsker ut hvilke farger som kommer til å være hippe det påfølgende året. Dette legger grunnlaget for hva interiørfirmaer verden over velger å satse på i sine kommende kolleksjoner – og hva som kommer til å prege feeden din på Instagram og Pinterest.

Nå har de bestemt at det er flame scarlet som gjelder i 2020.

Tegn på det globale politiske klimaet

Det flammende røde tar altså over stafettpinnen etter living coral – levende korallfarget – som Pantone mente var den store it-fargen i 2019.

I 2018 var det ultra violet som gjaldt – mye inspirert av den da nylig avdøde superstjernen Prince – og greenery året før, basert på alles plutselig forkjærlighet for grønne planter.

Laurie Pressman, Pantones visepresident, forteller til i-D at de har finkjemmet mengder av informasjon som deres globale team har satt sammen, for å fange nåtidens fargepalett.

Sett i lys av dette er det åpenbart at det politiske klimaet globalt har påvirket deres valg om å la knallrødt være 2020s farge nummer én. Neste års amerikanske presidentvalg er også noe å ha i bakhodet når man fordøyer nyheten om at flammende rødt er i ferd med å bli tingen.

I tillegg til å velge én hovedfarge slår Pantone også hvert år et slag for et knippe andre fargenyanser. I år er det spekteret preget av mange blåtoner.

(Øverst fra venstre) – Classic Blue – Faded Denim – Mosaic Blue – Navy Blazer

– Det handler mer om å skape en balanse. Vi ønsker å gjøre et poeng ut av å la de sterke fargene få lede troppen. Samtidig forstår vi at man trenger et øyeblikks ro for å kontrastere alt kaoset i verden rundt oss, sier administrerende direktør for Pantone Leatrice Eiseman til WWD

I-Ds journalist Kyle MacNeil argumenterer på sin side for at man ikke lenger trenger de duse fargene, slik som blant annet Millennial Pink. Zeitgeist krever nemlig andre nyanser, mener han.

Les også
Victoria Beckham sitt motemerke med sjokkgjeld

– Vi trenger energien til noe som er mer vågalt når det gjelder det visuelle i mote, design og reklame. Det å være lidenskapelig opptatt av noe har aldri vært viktigere. Vi sender verden en beskjed – og godtar ikke at de forlater oss på «sett».

Les også: M&H toppliste: 13 fete skinnjakker

Siste saker

Mest lest nå
Les mer