Dette er fargen som vil prege feeden din i 2020

Årets farge er kåret.

Pantone er verdens aller mest kjente fargeinstitutt. Hvert år setter de seg ned og pønsker ut hvilke farger som kommer til å være hippe det påfølgende året. Dette legger grunnlaget for hva interiørfirmaer verden over velger å satse på i sine kommende kolleksjoner – og hva som kommer til å prege feeden din på Instagram og Pinterest.

Nå har de bestemt at det er flame scarlet som gjelder i 2020.

Tegn på det globale politiske klimaet

Det flammende røde tar altså over stafettpinnen etter living coral – levende korallfarget – som Pantone mente var den store it-fargen i 2019.

I 2018 var det ultra violet som gjaldt – mye inspirert av den da nylig avdøde superstjernen Prince – og greenery året før, basert på alles plutselig forkjærlighet for grønne planter.

Laurie Pressman, Pantones visepresident, forteller til i-D at de har finkjemmet mengder av informasjon som deres globale team har satt sammen, for å fange nåtidens fargepalett.

Sett i lys av dette er det åpenbart at det politiske klimaet globalt har påvirket deres valg om å la knallrødt være 2020s farge nummer én. Neste års amerikanske presidentvalg er også noe å ha i bakhodet når man fordøyer nyheten om at flammende rødt er i ferd med å bli tingen.

I tillegg til å velge én hovedfarge slår Pantone også hvert år et slag for et knippe andre fargenyanser. I år er det spekteret preget av mange blåtoner.

(Øverst fra venstre) – Classic Blue – Faded Denim – Mosaic Blue – Navy Blazer

– Det handler mer om å skape en balanse. Vi ønsker å gjøre et poeng ut av å la de sterke fargene få lede troppen. Samtidig forstår vi at man trenger et øyeblikks ro for å kontrastere alt kaoset i verden rundt oss, sier administrerende direktør for Pantone Leatrice Eiseman til WWD

I-Ds journalist Kyle MacNeil argumenterer på sin side for at man ikke lenger trenger de duse fargene, slik som blant annet Millennial Pink. Zeitgeist krever nemlig andre nyanser, mener han.

– Vi trenger energien til noe som er mer vågalt når det gjelder det visuelle i mote, design og reklame. Det å være lidenskapelig opptatt av noe har aldri vært viktigere. Vi sender verden en beskjed – og godtar ikke at de forlater oss på «sett».

Les også: M&H toppliste: 13 fete skinnjakker