– New Movements handler om så mye mer enn bare skoene, sier gründeren og designeren til Melk & Honning.
Martin Evensen fra Oslo startet det mer bærekraftige skomerket New Movements i 2018. Siden da har merket gjort stor suksess, og nå utvider de med sin første fysiske butikk – i første etasje på Steen & Strøm, Skandinavias eldste varehus.
Vi har tatt en prat med gründeren og designeren om filosofien til New Movements og den nye butikken.

– New Movements handler om en sirkulær designfilosofi. Vi bruker resirkulerte, fornybare og organiske materialer for å lage fine kvalitetssko med høy komfort, sier han til Melk & Honning.
En sirkulær designfilosofi handler om å ta i bruk materialer som allerede er i omløp. New Movements bruker resirkulert gummi, resirkulerte plastflasker, resirkulert ull, naturlig lateks, naturlig kork, resirkulert papir og gullsertifisert skinn.
– Siden starten har vi laget sko fra små til store størrelser hvor det er opp til mennesket å velge, sier Evensen.
Nå kan kunder besøke merkets fysiske butikk på Steen & Strøm for å prøve skoene, lære mer om designfilosofien eller bare slå av en prat.
Butikken består av store elementer som er pusset opp, skjært opp og brukt som display. Trepanel fra luksushytter er brukt til å bygge benker og et stort bord midt i butikken, gamle møbler som har stått på loftet til svigerforeldrene til Evensen i 30 år er blitt restaurert og de har laget egne hyllesystemer uten hverken skruer eller lim.
– Vi har virkelig gått sammen med NM Community, familie og venner for å bygge en butikk, sier Evensen.
Han forteller at de har valgt å bruke tre på veggene for å lage en varm og innbydende vibe, som også bygger på det norske.
– New Movements som merkevare er jo inspirert av høye fjell, dype fjorder, natur og renhet. Men så klart også det urbane, for det er jo her majoriteten av oss bor.
Gulvet i butikken på 106 kvadratmeter har en lys sementfarge som «popper» mot de andre elementene.
– Butikken er jo stor, nettopp for å lage rom for at folk skal kunne sette seg ned, enten i sofaen og stolene eller rundt community-bordet.
– Akkurat som vi ser nå, sier Evensen og peker bort på kona Ingrid, som jobber i butikken, som spiser lunsj med noen venninner på bordet midt i butikken.


Hvorfor ønsket du å åpne en fysisk butikk akkurat nå?
– New Movements handler om så mye mer enn bare skoene. Det handler om en sirkulær livsstil. Det er veldig vanskelig å fortelle og beskrive digitalt, sier Evensen.
– Det å lage en møteplass for mennesker hvor de kan ha samtaler og også snakke om sirkularitet, resirkulering, produksjon og design.
Å skape en møteplass var altså litt av intensjonen bak butikken, i tillegg til at folk skal kunne prøve produktene på.
– Så det var etablert med de som jobber i butikken, at vi skal fortelle hva vi jobber med og hvordan vi har designet og utviklet produktene, men vi skal ikke selge det, sier han.
– Det jeg mener med det er at produktet må selge seg selv, fordi folk synes at det er fint estetisk. At det er pent designet og komfortabelt å bruke. At produktene er av høy kvalitet og kan resirkuleres er jo en bonus. Men veldig mange velger jo ting fordi det er pent å se på.
Evensen forteller at det har tatt tid fordi de først og fremst har valgt å fokusere på produktet som en kjerne.
– Men nå begynner vi å bygge mer en merkevare. Altså mer ordentlige shoots og at det blir litt mer fashionable for de som elsker motedelen av dette, sier han.

New Movements har tidligere hatt pop up-butikker både i Oslo og i Reykjavik.
– Vi har brukt all den læringen til å kunne åpne denne butikken. Uten det, min kjære far og ildsjeler i teamet hadde aldri denne butikken blitt bygd. Det er noe vi skaper sammen, sier Evensen.
Han opplever at kunder fra ulike steder i verden forteller at det bryter med det tradisjonelle.
– De synes det er spesielt å komme hit og kjenner på den følelsen vi har skapt.


Evensen legger ikke skjul på at han synes det er stas å åpne butikk på Steen & Strøm, med luksusmerker som Mulberry, Gucci og snart Loewe.
– Det er en utrolig fin beliggenhet – motehjertet vil jeg si, sier han.
– Det å kunne ta en posisjon som en norsk merkevare og legge seg inn ved siden av disse tradisjonsrike merkevarene er med på å bygge merkevaren New Movements. Det er et kvalitetstegn.
Butikken har fire store vinduer ut mot Prinsens gate og ligger midt på senteret i første etasje.
– Du har folk som tar rulletrappen opp og ned, og folk som kommer fra alle kanter. Det er jo også noe med det at man ønsket å vente på en plassering som man tenkte kunne reflektere måten vi ønsker å bygge butikken på, sier Evensen.
Det hele startet under fjorårets Oslo Runway da han kom i prat med Anette Lund, CEO i Promenaden, som senere introduserte han for Steen & Strøm-sjef David Wilkinson.
– Vi fortsatte dialogen og så dukket det opp et ledig lokale som vi begge hadde stor tro på, forteller Evensen.
– Steen & Strøm ønsker å fokusere på norsk mote og de så nok at New Movements gjenspeiler litt av den heritage-merkevaren de har, sier Evensen, som er tredjegenerasjons skodesigner.

Hva betyr det for deg å åpne butikk akkurat her?
– Vi har gått ganske lenge bortover, og nå gjør vi et hopp. Det er vanskelig å sette ord på det, men det betyr at vi har klart å åpne butikk på, etter min mening, kanskje en av de beste lokasjonene i hele Norge, sier Evensen.
Han forteller at åpningen og responsen har gått over all forventning.
– Fra vi åpnet 15. august har det vært folk i butikken konstant. Vi har vært to til fem stykker på jobb hver dag for å møte etterspørselen. Det har vært mange norske innom, men i hvert fall halvparten har vært internasjonale, forteller Evensen.
Hva tror du appellerer så mye til de utenlandske kundene?
– Jeg tror de liker veldig godt at det er norsk design, og at de liker den sirkulære designfilosofien. Men jeg merker jo at det at vi kan dekke alle de fire sesongene også gjør det appellerende for utenlandske kunder, sier Evensen.
Evensen tror også at mange synes det er gøy å få møte designeren, kona til designeren og hele teamet i butikken.
– Vi er en utrolig hyggelig og dynamisk gjeng som lett kommer i prat med folk. Så jeg tror at folk trives med energien vi lager i lokalet.

Kan du si noe om planene videre for New Movements?
– Planene videre nå er å fokusere på å gjøre det skikkelig bra her på Steen & Strøm, fortsette å utvikle varepakken vår og jobbe videre med forsknings- og utviklingsprosjektene våre med Forskningsrådet og SINTEF.
– Vi rekrutterer til stillinger innen økonomi, logistikk og wholesale. Sistnevnte er viktig for å sikre at vi blir enda bedre på å betjene økende forespørsler fra sko- og motebutikker både i Norge og utlandet, avslutter Evensen.
Les også: Kjenner du til dette norske klesmerket?