Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Marie Havre

Kjenner du til det norske klesmerket AGES by HS?

– Breathable, comfortable og responsible er tre nøkkelord for merket.

Filippa Sekkelsten og Ingrid Elise Hildre møttes gjennom en felles venninne etter at de begge hadde kommet hjem fra studier i Australia – én uke senere hadde de startet et selskap sammen. I dag henger plagg fra AGES by HS i den nye butikken til Eftir på Aker Brygge.

Vi har tatt en prat med jentene om hvordan AGES by HS ble til og hva som er inspirasjonen bak klesmerket.

Kjenner du til det norske klesmerket AGES by HS?
AGES by HS er et nytt norsk klesmerke. Foto: Marie Havre

– Jeg har alltid vært en gründer i hjertet, sier Sekkelsten til Melk & Honning.

Oslo-jenta forteller at hun var med på Skaperen, en talentkonkurranse for gründere på TV2, da hun var 12 år gammel. Der kom hun helt til semifinalen. Da hun var 19 begynte hun å studere business, med fag i markedsføring og entreprenørskap, på Bond University i Australia.

– Der begynte jeg å interessere meg mer for klær, fordi jeg synes det var vanskelig å kle meg i et varmt klima. Mange klagde på at de hadde ubehagelige klær og slet med å finne klær de var komfortable i, inkludert meg selv.

– Jeg begynte med affiliate marketing innen klær og fant ut at klesindustrien er veldig shady. Så jeg ville skape noe bedre, sier Sekkelsten.

27-åringen var dermed på leting etter en klesdesigner – og da hun kom hjem fra Australia møtte hun Hildre.

– Jeg har alltid vært veldig kreativ og elsket å tegne. Så fikk jeg en symaskin da mormoren min gikk bort, og begynte å sy litt. Jeg synes det var veldig gøy å designe klær som satt akkurat sånn jeg ønsket og så hvordan det kan forme kroppen, sier Hildre til Melk & Honning.

– Jeg skjønte at dette var noe jeg ville drive med, og dro til Sydney etter videregående for å studere mote. Så kom jeg tilbake til Norge, møtte Filippa og så gikk det veldig fort. Allerede én uke etter at vi møttes etablerte vi selskapet.

Ingrid Elise Hildre og Filippa Sekkelsten. Foto: Kristoffer H. Kingsrød

– Jeg visste om et event som heter Startup Weekend i Bergen, hvor man lager et selskap på en helg, og spurte Ingrid om hun ville bli med, forteller Sekkelsten.

Selskapet het først T.REN.D og slagordet ble clothes that last for ages.

– Men så begynte vi å tegne H og S sammen, noe som på engelsk uttales ages. Ingrid sitt etternavn er Hildre og mitt er Sekkelsten. Så det ble AGES by HS, forteller Sekkelsten.

– Vi ville ha noe personlig, siden vi begge har fullt eierskap i selskapet. Så da ga det mening at navnene våre var i logoen. 

Kjenner du til det norske klesmerket AGES by HS?
AGES by HS ble til under Startup Weekend i Bergen Foto: Marie Havre

AGES by HS fokuserer først og fremst på kvalitet og bærekraft.

– Breathable, comfortable og responsible er tre nøkkelord for merket, forteller Sekkelsten.

– Og fashionable, men det ordet har blitt litt omstridt. For det handler ofte om nye trender, mens vi har tidløse design. Ingrid er veldig god på å få frem feminine former og skape et design som er tidløst, men litt annerledes. 

– Filippa er veldig opptatt av at det skal være komfortabelt, så jeg prøver å passe på at det er romslig på de riktige stedene. Slik at klærne ikke blir så fort skitne og må vaskes mye, sier Hildre.

Jentene samarbeider med Repasdo – et nyoppstartet selskap som fokuserer på at det er transparent gjennom hele produksjonsmodellen.

– Det de gjør som er unikt er å rette seg mot industri 5.0 og de nye reguleringene innenfor tekstilbransjen, forteller Sekkelsten.

AGES by HS har QR-koder som er unike for hvert enkelt plagg, hvor du kan spore alt som har skjedd med plagget – fra materialer som er brukt og hvor det er produsert til hvem det er designet av.

– Repasdo gjør det mulig for oss å strekke oss mot den nye industrien, Åpenhetsloven og alt som skal gjøre at det blir bedre arbeidsforhold og en bedre fremtid, sier Sekkelsten.

Kjenner du til det norske klesmerket AGES by HS?
Hvert enkelt plagg har en QR-kode som gjør at du kan spore hele prosessen bak.

Kolleksjonen består for øyeblikket av seks plagg.

En kjole, en skjorte, en vest og en bukse produsert i Italia – og t-skjorter som de syr selv. Fokuset som går igjen i plaggene er timeglassfiguren.

– Skjorten er faktisk laget av en vintagejakke jeg kjøpte i Australia. Jeg tok den fra hverandre og sydde den om til en skjorte, fordi den hadde en fin timeglassfigur, forteller Hildre.

– Så tenkte jeg på hvordan man kunne gjøre det med tynnere stoffer for å gjøre det lett og luftig. Hele prosessen handlet om å lage den timeglassformen, legger hun til.

Hildre forteller at inspirasjonen bak er en god blanding av 60-tallet, Marilyn Monroe og Audrey Hepburn.

– Så var det å finne en mellomting mellom basisplagg og plagg som er litt mer out there.

Hildre og Sekkelsten forteller at de har fått veldig positiv respons etter lanseringen.

– Det er veldig gøy å se at folk er interessert og stiller mange spørsmål rundt produksjon og hva slags materialer det er laget av. Folk har veldig lyst til å lære og vite mer om klærne, og det er et veldig godt tegn, sier Sekkelsten. 

– Også er det er gøy å se hvordan klærne passer til forskjellige kroppsfasonger, og vi lærer masse av å se klærne på kundene våre, legger Hildre til.

Kjenner du til det norske klesmerket AGES by HS?
Ingrid og Filippa forteller at de har fått god respons etter lanseringen.

Men jentene har møtt på noen utfordringer i prosessen.

– Vi har tydeligvis gått etter det italienske størrelsesystemet, og spesielt buksen, kjolen og vesten er litt små i størrelsen, forteller Hildre.

– Vi har jo ikke gjort dette før, så da vi var i Italia sa vi ja til standard italienske størrelser. Så noen må kanskje gå opp i hvert fall én størrelse. Det er noe vi tar med oss videre. Men da er det jo helt supert at vi har klærne i butikk, på Eftir, slik at kundene kan prøve seg frem.

Kjenner du til det norske klesmerket AGES by HS?

Hva er planene deres fremover med AGES by HS?

– Nå skal jeg først og fremst sy t-skjorter og få ut så mange som mulig. Så er planen å produsere en ny og kanskje enda større runde, og endre størrelsene, sier Hildre.

– Alt vi lærer underveis tar vi med oss til de neste kolleksjonene, avslutter Sekkelsten.

Les også: Atelier Hinode lager klær som er designet for et langt liv

Siste saker

Mest lest nå
Les mer