Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
Norske ella&il satser internasjonalt. Foto: Håkon Jørgensen

Det norske klesmerket ella&il satser internasjonalt midt under koronapandemien

– Store deler av kolleksjonen er bygget på koseklær og loungewear, og det har passet godt inn i den rare tiden vi lever i nå.

Da svigerinnene Rikke og Lene Holmen-Jensen lanserte klesmerket ella&il i 2014, var jakten på de perfekte baseplaggene over for dem. I dag finnes merket i 100 butikker over hele landet, i tillegg til to egne butikker og en nettbutikk med vekst.

Nå satser det norske klesmerket internasjonalt.

– Det har vært viktig for oss å skape et sterkt fotfeste i Norge før vi tar sats internasjonalt. I tillegg har vi hatt sterkt fokus på å skape en effektiv verdikjede som kan skaleres for vekst, sier gründer Lene Holmen-Jensen til Melk & Honning.

Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
Lene og Rikke Holmen-Jensen. (Foto: Håkon Jørgensen)

– Nå er vi der at vi er klare for å krysse landegrensene. Og med gode systemer i bakkant så opplever vi også at vi kan levere varene på en effektiv og godt måte.

Hun forteller at de har opplevd etterspørsel fra utlandet i mange år. Merket finnes allerede hos 20 forhandlere rundt om i verden. Nå er de også tilgjengelige hos nettgigantene Zalando og Boozt.

– Vi har likevel valgt å bremse det, da vi ikke har hatt verdikjeden klar for å ta full sats. Men nå er vi klare og verdikjeden er rigget klar.

Det ser ut til at alle piler peker oppover. Selskapet hadde i 2019 driftsinntekter på 23,4 millioner mot 6,5 millioner kroner i 2017 og et årsresultat på 1,5 millioner mot drøyt en halv millioner kroner i 2017, viser tall fra Proff.no.

Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
(Foto: Håkon Jørgensen)

Så sent som i 2019 skiftet merket navn fra elle&il som var det opprinnelige navnet. Det var for å unngå forveksling med motemagasinet ELLE.

Les også
Puss opp med: Veronica Mike

– Vi ble enige om at det var viktig å distansere oss fra hverandre, og endte derfor med å endre fra elle&il til ella&il. Det var ikke en lett avgjørelse. Men i dag ser vi at det var helt riktig beslutning å ta, og at det er viktig at vi eier vår egen merkevare 100 prosent, sier Holmen-Jensen.

Satser internasjonalt med loungewear
Foto: Håkon Jørgensen

Det norske klesmerket er ifølge henne skapt etter etterspørsel fra kundene. Det som startet med enkle t-skjorter og longsleeves ble strikkegensere, kjoler og skjørt etter ønske fra butikker som ville ha mer av det samme.

– Vi utviklet derfor merket videre. I dag har vi fire kolleksjoner i året, og er blitt et fullsortiment brand. Vi fokuserer på å finne gode styles som kan rullere sesong etter sesong, og som derfor kan vare over tid.

– Visjonen er å gjøre det lett for kvinner å kle seg slik at de føler seg bra. Og at det er klær som ikke bare er pene å se på. Men som faktisk er flatterende og med feminine detaljer som gjør plaggene unike.

Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
(Foto: Håkon Jørgensen)

Som så mange andre har også ella&il fått kjenne korona på kroppen. I april i fjor måtte merket permittere ansatte og kansellere en hel kolleksjon.

– Det var drastiske, men nødvendige tiltak for å navigere gjennom månedene som fulgte. Samtidig fikk korona frem verdien av det merket er bygget opp på: Tidløs design med fokus på komfort, kvalitet og snitt.

Mot sommeren i fjor fikk merket en oppsving. Den fortsatte ut året.

– Det er så klart kjempegøy, og vi er utrolig takknemlige for at folk liker det vi lager og ikke minst støtter opp under norsk design.

Les også
Kate Moss-konturering trender på TikTok

De to svigerinnene har nå sett styrken i merket sitt ved at fokuset på behagelige klær fortsatt har en sterk relevans, også under korona.

– Vi tilbyr klær som er like deilige på hjemmekontor som på fest, og loungewear-produktene våre har solgt veldig godt i året som har gått.

Hva tenker dere om å satse midt oppi en pandemi?

– Så klart er det skummelt! Mye er usikkert og beslutninger skal tas uten at man helt klarer å forutse markedet fremover. Samtidig så har vi vært heldige ved at store deler av kolleksjonen er bygget på koseklær og loungewear, og det har passet godt inn også i den rare tiden vi lever i nå.

Da merket startet opp i 2014, hadde de som mål å på sikt skape en internasjonal merkevare.

– Den drømmen lever fortsatt i høyeste grad. Og vi gir oss ikke før vi er der.

Les også: Norsk motemerke gjør comeback

Siste saker

Mest lest nå
Les mer