Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
Norske ella&il satser internasjonalt. Foto: Håkon Jørgensen

Det norske klesmerket ella&il satser internasjonalt midt under koronapandemien

– Store deler av kolleksjonen er bygget på koseklær og loungewear, og det har passet godt inn i den rare tiden vi lever i nå.

Da svigerinnene Rikke og Lene Holmen-Jensen lanserte klesmerket ella&il i 2014, var jakten på de perfekte baseplaggene over for dem. I dag finnes merket i 100 butikker over hele landet, i tillegg til to egne butikker og en nettbutikk med vekst.

Nå satser det norske klesmerket internasjonalt.

– Det har vært viktig for oss å skape et sterkt fotfeste i Norge før vi tar sats internasjonalt. I tillegg har vi hatt sterkt fokus på å skape en effektiv verdikjede som kan skaleres for vekst, sier gründer Lene Holmen-Jensen til Melk & Honning.

Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
Lene og Rikke Holmen-Jensen. (Foto: Håkon Jørgensen)

– Nå er vi der at vi er klare for å krysse landegrensene. Og med gode systemer i bakkant så opplever vi også at vi kan levere varene på en effektiv og godt måte.

Hun forteller at de har opplevd etterspørsel fra utlandet i mange år. Merket finnes allerede hos 20 forhandlere rundt om i verden. Nå er de også tilgjengelige hos nettgigantene Zalando og Boozt.

– Vi har likevel valgt å bremse det, da vi ikke har hatt verdikjeden klar for å ta full sats. Men nå er vi klare og verdikjeden er rigget klar.

Det ser ut til at alle piler peker oppover. Selskapet hadde i 2019 driftsinntekter på 23,4 millioner mot 6,5 millioner kroner i 2017 og et årsresultat på 1,5 millioner mot drøyt en halv millioner kroner i 2017, viser tall fra Proff.no.

Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
(Foto: Håkon Jørgensen)

Så sent som i 2019 skiftet merket navn fra elle&il som var det opprinnelige navnet. Det var for å unngå forveksling med motemagasinet ELLE.

– Vi ble enige om at det var viktig å distansere oss fra hverandre, og endte derfor med å endre fra elle&il til ella&il. Det var ikke en lett avgjørelse. Men i dag ser vi at det var helt riktig beslutning å ta, og at det er viktig at vi eier vår egen merkevare 100 prosent, sier Holmen-Jensen.

Satser internasjonalt med loungewear
Foto: Håkon Jørgensen

Det norske klesmerket er ifølge henne skapt etter etterspørsel fra kundene. Det som startet med enkle t-skjorter og longsleeves ble strikkegensere, kjoler og skjørt etter ønske fra butikker som ville ha mer av det samme.

– Vi utviklet derfor merket videre. I dag har vi fire kolleksjoner i året, og er blitt et fullsortiment brand. Vi fokuserer på å finne gode styles som kan rullere sesong etter sesong, og som derfor kan vare over tid.

– Visjonen er å gjøre det lett for kvinner å kle seg slik at de føler seg bra. Og at det er klær som ikke bare er pene å se på. Men som faktisk er flatterende og med feminine detaljer som gjør plaggene unike.

Norske ella&il satser internasjonalt med loungewear under korona
(Foto: Håkon Jørgensen)

Som så mange andre har også ella&il fått kjenne korona på kroppen. I april i fjor måtte merket permittere ansatte og kansellere en hel kolleksjon.

– Det var drastiske, men nødvendige tiltak for å navigere gjennom månedene som fulgte. Samtidig fikk korona frem verdien av det merket er bygget opp på: Tidløs design med fokus på komfort, kvalitet og snitt.

Mot sommeren i fjor fikk merket en oppsving. Den fortsatte ut året.

– Det er så klart kjempegøy, og vi er utrolig takknemlige for at folk liker det vi lager og ikke minst støtter opp under norsk design.

De to svigerinnene har nå sett styrken i merket sitt ved at fokuset på behagelige klær fortsatt har en sterk relevans, også under korona.

– Vi tilbyr klær som er like deilige på hjemmekontor som på fest, og loungewear-produktene våre har solgt veldig godt i året som har gått.

Hva tenker dere om å satse midt oppi en pandemi?

– Så klart er det skummelt! Mye er usikkert og beslutninger skal tas uten at man helt klarer å forutse markedet fremover. Samtidig så har vi vært heldige ved at store deler av kolleksjonen er bygget på koseklær og loungewear, og det har passet godt inn også i den rare tiden vi lever i nå.

Da merket startet opp i 2014, hadde de som mål å på sikt skape en internasjonal merkevare.

– Den drømmen lever fortsatt i høyeste grad. Og vi gir oss ikke før vi er der.

Les også: Norsk motemerke gjør comeback

Siste saker

Mest lest nå
Les mer