Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Det norske motemerket MAMB gjør comeback etter konkursen
Nå er det norske motemerket tilbake (Foto: MAMB)

Det norske motemerket MAMB gjør comeback

I 2019 ble det klart at MAMB Oslo var konkurs. Merket, som ble startet som et ready-to-wear sko- og klesmerke av brødrene David Norberg og Stefan Norberg bak agenturet Me and My Brothers Agency, var foreløpig lagt på is.

Nå kan Melk & Honning avsløre at det norske motemerket er tilbake.

Til Melk & Honning forteller David Rootwelt-Norberg at det var langt fra en selvfølge at merket nå skulle gjenoppstå til tross for at nettopp det var tanken da konkursen var et faktum for nøyaktig to år siden.

– Tanken var alltid der, men det kreves et stort engasjement for å drive et brand. Vi kjente at vi hadde så mye mer å gi, og fikk rett og slett ikke utløp for MAMB sitt potensiale fullt ut i første runden.

David Rootwelt-Norberg

Personlig krise

Det var både økonomiske og personlige årsaker til nedleggelsen, sa han til Melk & Honning den gang. Nå sier han at han ikke ønsker å gå i detalj på det førstnevnte ettersom det ifølge ham «involverer så mange parter».

– Men jeg kan si at man lærer utrolig mye om seg selv og andre i tøffe tider.

Det at faren ble akutt syk og holdt på å dø var ifølge Rootwelt-Norberg «spikeren i kisten» på det personlige planet. Mot alle odds overlevde faren, men Rootwelt-Nordberg måtte likevel prioritere det viktigste; familien.

– Hans fighting spirit har motivert meg for comebacket, forteller han.

– Du nevnte sist at dere så en stor endring i handlemønsteret til kundene deres der online retail tok en stadig større del av omsetningen, men at dere ikke greide å omstille dere raskt nok. Har dere gjort det nå, da? Hva er egentlig annerledes denne gangen for at dere skal lykkes nå?

– Som de fleste i bransjen har merket så har netthandelen tatt mer og mer over for den tradisjonelle handelen. Nå er vi ikke avhengige av forhandlere og wholesale slik vi var tidligere. Vi er nå først og fremst et online-basert brand, og jobber på en helt annen måte med kolleksjoner som ikke er sesongbaserte. Vi gjør også en del av produksjonen selv da vi håndprinter plaggene på workshopen vår i Oslo. Det betyr mindre innkjøp, og vi kan samtidig bidra til arbeidsplasser her hjemme.

Nå skal det norske motemerket bli et digitalt motehus med fokus på sneakers og moderne streetwear, forteller han.

Med seg på laget har de fått artist Martin Danielle, bedre kjent som CLMD, en grafisk designer og to skodesignere med bakgrunn fra Adidas og Reebok.

Slik vil nye MAMB se ut (Foto: MAMB)

– Mange er nå like, om ikke mer, aktive på sosiale medier og digitalt som i sitt private liv. Vi designer produkter som ser bra ut offline i hverdagen og som også er visuelt fine digitalt. Et eksempel på det er at vi nå bruker en del M3-materiale på sneakersene våre – enten vevd inn i stoffet eller som en detalj. Det gir en fin refleksjon om du tar bilde med blitz. Skoene ser fete ut når du bruker dem til daglig, men popper heftig når du tar bilde av dem.

Han mener fokuset på sneakers og streetwear er noe kundene vil kjenne igjen fra tidligere.

– I kolleksjonen er overdimensjonerte sweats, hoods og tees. Typiske streetwear-plagg. Sneakers er en stor del av vår DNA, og du kan forvente sneakers med en tvist fra 90-tallet til tidlig 2000, men en futuristisk vri.

(Foto: MAMB)

Tror ikke streetwear vil dø

«Streetwear? Det kommer definitivt til å dø», sa Virgil Abloh i en nokså kontroversiell uttalelse i 2019. Men til tross for de dystre spådommene er fenomenet utvilsomt fortsatt her – mye takket være koronapandemien med tilhørende sosial distansering og hjemmetid, skriver Vogue Business.

– Streetwear kommer alltid til å være en del av motebildet. Vi lager produkter vi synes ser bra ut. Vi følger ikke mainstream. Det har vi aldri gjort. Det at streetwear er blitt mer fremtredende nå er så klart bra for oss.

– Timingen for comebacket er jo også interessant – midt under koronapandemien. Hva er grunnen til at dere satser nettopp nå? 

– Jeg mener det er viktig å satse til tross for motgang. I en tid som dette, med pandemi, tragiske dødsfall, konkurser, permitteringer, stengte butikker og stengte barnehager og skoler, at man ser fremover. Det blir bedre – vi må bare holde ut. Jeg kjente at det var på sin plass med litt gladnyheter i all elendigheten nå. Om et comeback kan spre litt glede og kanskje inspirasjon er jeg fornøyd. Og at vi også har klart å skape et par arbeidsplasser!

Sneakers og streetwear er satsingsområdet for MAMB når de nå gjør comeback (Foto: MAMB)

I første omgang blir nye MAMB kun tilgjengelig online, men med planer om å åpne egen butikk på sikt samt å få på plass flere forhandlere av merket.

– Men med tanke på pandemien vil vi at samfunnet åpner opp igjen før vi åpner opp for flere kanaler.

Det er også fokus videre, forteller Rootwelt-Norberg, som kan avsløre en mildt sagt hårete femårsplan for merket.

– Det første året er det relansering og fokus på våre norske kunder via vår online business, samt noen få utvalgte forhandlere når pandemien tillater det. År 2-3 åpner vi vår egen monobrand-butikk og år 4-5 blir det en større internasjonal satsing. MABM har store ambisjoner, og vi tror at vår tid er nå.

(Foto: MAMB)

Les også: Nå stenger denne norske motebutikken

Siste saker

Mest lest nå
Les mer