Det norske klesmerket har de siste årene hatt en formidabel vekst, med nyåpnet butikk på Aker Brygge og fem-dobling i omsetning siden designduoen dukket opp på radaren i 2010/2011 med kvalitetsjeans og skinn.
De siste sesongene har Mardou & Dean produsert store visninger i Oslo, med tung spons fra blant annet Mac og Mercedes-Benz. Om fire dager er Oslo Runway i gang, også med sponsoravtaler med sistnevnte.
Les også: Visningsprogrammet for Oslo Runway
Likevel har merket valgt å flytte visningen til moteuka i København, og i ettermiddag fyller Mardou & Dean sitt første internasjonale podium.
– Vi var klare for å vise i utlandet. Copenhagen Fashion Week er et godt etablert arrangement, og trekker innkjøpere og presse fra hele verden. Vi gleder oss til å vise Vår 2016 i kveld, sier designer Ingrid Bredholt til Melk & Honning.
Visningen finner sted i Københavns rådhus, kl 17 i dag. Også Oslo Runway ønsket lenge å bruke rådhuset til sin visningplattform, men endte senere på Kulturkirken Jakob.
Mardou & Dean utelukker ikke å vende hjem.
– Oslo Runway er jo helt nytt, men om det på sikt kan bli det CFW er for København er det fantastisk. Vi synes det er et veldig godt initiativ og gleder oss til å følge med, fortsetter Bredholt.
Les også: Ny Louis Vuitton-butikk i Oslo
Den opprinnelige moteuken i Oslo, OFW, ble lagt ned i januar 2014. Ledet an av Heartbreak Models-sjef Pål Vassbotten, møtte arrangementet kritikk for både kjendisfokus og høye utgifter. Å produsere en visning blir fort en dyr affære. Mardou & Dean ville ikke kommentere konkrete tall, men hevder det er verdt det. Klesmerkets samarbeidspartnere denne sesongen er Mercedes-Benz, Mac og Sebastian.