Tekst: Emil Krystad Marthinsen
Siden etableringen i Akersgata november 2006, har motehuset vært en viktig brikke i luksusutbyggingen i Oslo sentrum. De første tre årene endte med et tap på mer enn 6 millioner, siden da har omsetning og bunnlinje vokst markant. Rekordåret 2013 hadde salgsinntekter på 74,5 millioner, og et positivt resultat på 15 millioner – en sjeldent god margin i varehandel. I dag har butikken en kvadratmeteromsetning på over 370 000 årlig, trolig blant Norges beste.
Se også: Beste instas fra Vuitton-visningen
Kilder innad i Søylen og Group88 hevder ovenfor Melk & Honning at merket skal øke areal i Oslo, og vil flytte inn over 2 etasjer i Nedre Slottsgate – med celebre naboer som Gucci, Bottega Veneta, Hermès og Burberry. Flyttingen vil eventuelt markere en sentralisering av luksusmerkene, nå samlet i en og samme gate. Hvor stor påvirkning stengingen av Akersgata har hatt på avgjørelsen er usikkert.