Moten er alltid i forandring. Trender kommer og går. It-girls glitrer stadig sterke i spotlight-lyset, til de plutselig erstattes av nye it-girls. Nå er også motemetropolene i forandring, og flere byer enn de tradisjonelle fire – Paris, Milano, London, New York – har begynt å hevde seg. De to sistnevnte byene kjenner kanskje forandringene mest på kroppen, og har nylig flyttet lokaler for hvor moteuka holdes. Alle kjenner trangen til å modernisere seg, blir større, mer tilgjengelig.
Det siste året har også et oppsiktsvekkende antall designere valgt å flytte hele motevisningen sin til nye byer, nye land og nye kontinenter.
– Det er positivt at store merker markerer seg på nye arenaer rundt om i verden. Mange har beholdt de store motevisningene i Paris, London, New York og Milano, men velger nye steder for mellomkolleksjonene. Det er et smart trekk for å skape mer blest rundt kolleksjoner som tradisjonelt har fått mindre oppmerksomhet, sier Ditte Kristensen, iniativtager for Oslo Runway og event manager i This is PR.
The Row annonserte tidlig i september at visningen flyttes til Paris. Det er ikke første gang Mary Kate og Ashley Olsen endrer arena på kort varsel. Også i 2011 viste de vårkolleksjonen i den franske hovedstaden, etter at klesprøvene var forsinket. Det virker likevel utaktisk å vise i Paris, siden The Row åpner sin New York-butikk om kort tid. Verken pressekontakten eller tvillingene selv har uttalt seg om grunnen til hvorfor de har valgt å gjøre det.
Givenchy erstattet Paris med en offentlig visning i New York. Det er ingen hemmelighet at sjefsdesigner Riccardo Tisci er en stor fan av USA. Flagget har vært en gjenganger i flere prints, han har generert en haug fans via amerikanske A-kjendiser, og designet brudekjolen til Kim Kardashian. Etter mer enn 6 tiår i Paris, gikk første New York-show av stabelen 11. september. Designeren åpnet i samme slengen opp for at 1200 «vanlige folk» kunne kjøpe billetter. Presentasjonen ble utviklet i tett samarbeid med både CFDA og kunstneren Marina Abramovic. Anmeldelsene i etterkant var utelukkende positive, og det ble den mest instagrammede visningen i løpet av moteuka – hvor også den norske supermodellen Iselin Steiro, og Anna Skavlan gikk. Motehuset åpnet forøvrig en ny New York-butikk kun dager før showet.
Public School presenterer Pre-Fall 2016 i Dubai Et uventet steg fra Maxwell Bournes og Dao-Yi Chow, som har markedsført seg som en ny bølge designere fra New York. Duoen forklarte skiftet med «…å knytte sammen forskjellig kulturer og tradisjoner. Inspirasjonen vår kommer ikke bare fra New York, men byer over hele verden. Dubai er i tiden.» til Vogue. Tidligere i høst presenterte de debuten for DKNY.
Andre designere på reisefot er Chanel, som viste Cruise 2015 i Dubai, og Cruise 2016 i Seoul. Hos Louis Vuitton valgte Nicolas Ghesquiere bort et tradisjonelt visningsformat i Paris, med et multimedialt show i L.A, mens Resort 2016 ble vist i Palm Springs.
Diors Cruise 2016 fant sted på den franske rivieraen. Kjendisfavoritt Tom Ford flyttet visningen sin fra London til L.A tidligere i år, men sa i den forbindelse til WWD at «Jeg elsker London, og jeg forlater ikke London Fashion Week for godt. Dette er en engangsgreie, og jeg er tilbake igjen i september».
My favorite look from yesterday’s #DiorCruise2016 thank you for having me @dior ..#DiorCruise #RafSimmons #PierreCardin Et bilde publisert av 💎Wendy Yu💎 #WanQQ (@wendyyu_official)
Internett og de sosiale mediene gjør kolleksjoner stadig mer tilgjengelig, kun et tastetrykk unna full eksponering. Verden er blitt mindre, og det meste kan følges i real-time. Likevel gjør den ustabile verdensøkonomien presset større, og kolleksjoner flyttes ofte etter forbrukere – eller insta-vennlighet.
Trenden kan også ses i sammenheng med at mega-merkene har stadig færre multibrand-kunder, og i stor grad lever på egne butikker. Da er ikke motemessene like relevante, og innkjøpere byttes ut med bloggere og direkte konsumenter.