Da Public School designerne Dao-Yi Chow og Maxwell Osborne påtok seg rollen som sjefsdesignere for DKNY tidligere i år, brettet de opp ermene og startet en hardcore merke-renovering. De skuret Instagram-feeden til DKNY ren, med unntak av et sort-hvitt 90’s Peter Lindbergh-bilde, og forandret den ikoniske DKNY-logoen i en eneste sveip. Dette i vel viten om at logoen som en gang var det kuleste unge New Yorkere kunne flashe, nå forbindes med falske kopier linet opp foran høylytte gateselgere i Milano og Bangkok.
Mens merker som blant annet Rag & Bone har fingeren på hovedpulsåren til New York, har ikke DKNY klart å gjøre det samme. Håpet var at Chow og Maxwell, som begge er oppvokst i byen, skal bygge opp et DKNY som husker fundamentet fra 90-tallet, men ikke hviler hele vekten sin på det.
«High-fashion designere – som Riccardo Tisci for Givenchy – sier ofte at inspirasjonen kommer fra gata. Men vi startet faktisk fra gateperspektivet, og var inspirert av high fashion. Med andre ord ; Vi lager streetwear som sikter mot high fashion, i stedet for high fashion som prøver å være street”, sa Chow til NYtimes ifjor.
Designerne mottok i 2014 CFDA prisen for «Best menswear designer of the year». De har helt siden starten i 2008 høstet jubelrop for sin urbane, nærmest avant-garde streetwear look, hevet til high-fashion ved eksepsjonelt gode skredderferdigheter. Ifjor presenterte de sin aller første Public School damekolleksjon, noe som har forberedt dem på å designe både herre og damekolleksjonene til det amerikanske klesmerket.
Tidligere denne uken presenterte de Public Schools vårkolleksjon 2016, og i går var det duket for den aller første kolleksjon for DKNY. Med det besvarte de alles spørsmål – hvordan vil de separere de to merkene?
I kjelleren under nye World Trade Center viste Chow og Maxwell en forenklet, moderne kolleksjon. De serverte pinstripes, brede skuldre på oversized blazere, og foldeskjørt. Lag på lag av luftige stoffer, gjennomsiktige blonder og helhvite ensembler stod i sterk kontrast til skinnende, svarte skinnsko. Sterkt og androgynt, men med en feminin tilstedeværelse. Klær for både yngre moteinteressert, og sterke karrierekvinner med nese for business – og en nulltoleranse for å gå på akkord med komfort.
Mye pekte tilbake på Donna Karans storhetstid, 80- og 90-tallet – en nostalgi du ikke finner i samme grad hos designduoens eget merke. Der Public School er grovt, overdimensjonert og med direkte referanser til sport, spiller Chow og Maxwell tryggere med DKNY-debuten. De forklarte til Vogue.com at «Vi er fremdeles i ferd med å lære DKNY kvinnen å kjenne. Bitene er i ferd med å falle på plass». Og det bærer kolleksjonen preg av.