– Hennes estetikk og identitet passer rett inn i 2021, sier moteviter.
Dame Vivienne Westwood fylte nylig 80 år. Hun regnes som punkmotens dronning, blant annet fordi hun kledde opp det legendariske punkbandet Sex Pistols på 70-tallet. Etter en humpete start var det selvtitulerte merket på 90- og 2000-tallet blant de hotteste med korsetter, chokers og platåsko.
Og merket holder stadig koken, selv om det i dag er det ektemannen til Westwood, Andreas Kronthaler, som først og fremst holder i businessen.
For nå er Vivienne Westwood blant det hotteste man kan bruke. I hvert fall om man skal tro Generasjon Z.

Også kjendisene har fått øynene opp for designeren: Cardi B har brukt korsetter fra det britiske merket, Elle Fanning har brukt couture signert Vivienne Westwood på den røde løperen, og supermodell Irina Shayk og Rihanna har begge brukt merket som en del av sin hverdagsuniform.
Hvorfor har Vivienne Westwood egentlig fått en ny renessanse?
Mathilda Bruvik (19) forteller til Melk & Honning at hun og vennene liker designet fordi det skiller seg fra mye av det andre de ser designere gjør i dag.

– Vi synes det er kult at et så stort merke er opptatt av bærekraft og miljø.
For Dame Vivienne Westwood er kjent for å være en aktiv forkjemper for bærekraft. Ikke bare har kolleksjonene og motevisningene hennes tatt politiske standpunkter. Hun er stadig blitt sett i demonstrasjoner i London.
I 2012 lanserte hun Climate Revolution, som demonstrerer mot klimaendringene. Hun har også, i likhet med kjendiser som Khloé Kardashian, kastet klærne for PETA for å fremme et vegetarisk kosthold.

90-tallet står dessuten sterkt i motebildet om dagen. I fjor i form av en perlechoker med den berømte Vivienne Westwood-logoen på. Instagram var full av chokeren, og Bella Hadid var blant den aller mest trofaste fansen.
Logoen ble lagd på slutten av 80-tallet og består av et rikseple og saturnringer. Det at den kombinerte britisk ikonografi med verdensrom-symbolisme, skulle representere viktigheten av fortiden og samtidig se mot fremtiden, ifølge CR Fashion Book.
– Perlekjedet fra merket ble veldig trendy, og det var kult at det var en choker med den lille detaljen på. Perlene passer jo med alt. Og kanskje spesielt til den stilen jeg og mine venner liker, fortsetter Bruvik.
Oslo-jenta har en gammel lommebok fra Vivienne Westwood, som hun har fått av moren sin. Den ble kjøpt i London på tidlig 2000-tallet, og bærer flere av merkets ikoniske kjennetegn som skotske ruter og den berømte logoen.
– Jeg ville ha lommeboken til mamma da jeg så det var Vivienne Westwood, for jeg kjente den igjen på designet, forteller hun.

Moteviter Pia Henriksen ved OsloMet synes det er interessant at Vivienne Westwood nå er oppdaget på nytt av en ny generasjon.
– Med sin opprinnelse i pønkkultur, og hele veien gjennom sin karriere – hun er jo 80 og fremdeles aktiv – med et estetisk uttrykk som et alternativ til det bestående, uansett om det er fra tiden med DIY-fetisjklær i butikken SEX på 70-tallet i London, eller som etablert haute couture-designer på 80- og 90-tallet, har hun hatt opposisjon og motstand som sin visuelle identitet.

Siden årtusenskiftet har designeren hatt sterk fokus på klimaaktivisme og nedrustning i sin merkevarebygging, forteller Henriksen videre.
– Så derfor tenker jeg at hun som aldri tilpasser seg, vil være aktuell for nye generasjoner å oppdage. Hun har et slags eierskap til et rebelsk uttrykk som passer tidsåndens bevissthet rundt miljø, som stiller spørsmålstegn ved en stadig mer polarisert verden. I det passer Vivienne Westwood sin estetikk og identitet rett inn i 2021, tenker jeg.
– Og man kommer ikke utenom den symbolske tolkningen av choker, etter over et år innestengt av korona, så materialiserer følelsen og opplevelsen av innestengthet seg i en choker, noe som også er interessant.
Les også: Nå gjør denne comeback – men er det så lurt?