Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Michael Olestad AW20. Foto: Ignat Wiig

De beste visningene fra moteuken i København

9 høydepunkter fra den danske hovedstaden.

Sesongens danske moteuke er over, og hærskaren av nordmenn som var på plass i den danske hovedstaden vender nå snuten hjemover og til neste fashion week på programmet.

Med verken en norsk eller svensk moteuke denne sesongen har naturlig nok oppmerksomheten i stor grad vært rettet mot København, der både norske og svenske merker fortsetter å vise. Blant dem er både norske Holzweiler og Michael Olestad. Sistnevnte viste for første gang under den danske moteuken, mens førstnevnte nærmest er blitt et selvskrevent navn på programmet i København.

Melk & Honning var på plass under den danske moteuken. Det var også vår fotograf som har tatt egne bilder backstage hos blant andre Holzweiler, Henrik Vibskov og Michael Olestad.

Dette var de beste visningene under den danske moteuken:

7 days

Det København-baserte activewear-merket ble til så sent som våren 2019. Bak står kreativ direktør Malkit Singh og CEO Anders Degn med en visjon om å se moteriktig ut når man er aktiv.

AW20-kolleksjonen er med det den andre fra merket. Inspirasjon henter de fra atleter verden over fra boksing og basketball til surfing og ski.

Riktignok ingen snakkis her hjemme – enda. Men med et svært bredt og moteriktig nettverk i København med navn som Thora Valdimars og Jeanett Madsen som venner av huset, og med joggedresser som er kule på ekte – er det danske merket allerede overalt på Instagram.

Foto via Copenhagen Fashion Week
Selam Fessahaye

Det svenske stjerneskuddet viste for første gang under den danske moteuken – i mangel på en egen svensk? Den svensk-eritreiske designeren lanserte sin første ready-to-wear-kolleksjon i august 2018, og etter hennes visning i februar året etter ble hun raskt omtalt som Sveriges modemirakel.

Foto via Copenhagen Fashion Week
Mark Kenly Domino Tan

High-end luksus for den moderne kvinnen der utsøkt design møter eksepsjonell kvalitet som varer et helt liv. Slik beskriver merket seg selv, med støtte fra influencere over hele Skandinavia.

Minimalistisk, feminint og klassisk fra designeren ved samme navn som har fanget oppmerksomheten til navn som den norske moteprofilen Katarina Petrovic som tidlig bar antrekk fra mekret.

Les også
Gründerduo lager designjakker av møbeltekstil

Visningen var visstnok dritfin. Helt sikkert, hadde vi bare fått en plass…

Foto via Copenhagen Fashion Week
Foto via Copenhagen Fashion Week
Holzweiler

Det norske motemerket er nærmest blitt et selvskrevent navn på det danske programmet, og en visning som samler både norsk motebransje, internasjonal presse, venner av huset samt noen av verdens aller viktigste influencere.

Igjen på den tidligere plastsorteringsfabrikken The Plant i utkanten av København sentrum med set-design av det prisvinnende norske arkitektkontoret Snøhetta og styling av den kreative duoen Alexandra Carl og redaktør for System Magazine, Rana Toofanian.

Inspirert av norsk jordbruk og natur er kolleksjonen nok en gang en hyllest til moderlandet og merkets egen DNA.

Se Melk & Honning sine egne bakombilder fra visningen her.

Foto: Ignat Wiig
Stine Goya

Danske Stine Goya er for en veteran å regne. Hun grunnla sitt selvtitulerte motemerke i 2006 etter åresvis i motebransjen.

Denne gangen er hun igjen inspirert av det københavnske bylandskap, men også kunstnerne Christo og Jeanne Claude.

Som vanlig viser hun på sitt helt eget vis. Denne gangen i form av fem up-and-coming-artister – som aldri tidligere har opptrådt sammen. Resultatet er et slags frisk pust. En utvidelse av vårt visuelle språk – alt i Stine Goyas umiskjennelige DNA der håndmalte og tegnede prints og quirky detaljer står sterkt.

Foto: Ignat Wiig
Rodebjer

En annen stor kunstner er selve utgangspunktet for inspirasjonen bak svenske Rodebjers AW20-kolleksjon.

Med inspirasjon fra Pablo Picasso og hans liv i studio hyller kolleksjonen den kreative prosessen.

Et samarbeid mellom den svenske designeren Carin Rodebjer, den Kiev-baserte kunstneren og scenografen Masha Reva og stylist Nadiia Shapoval som er kulminert i både kunstretninger, set-design og styling – og duoens kommende keramiske prosjekt.

Foto: Ignat Wiig
Michael Olestad

For første gang under den danske moteuken viser norske Michael Olestad sin AW20-kolleksjon Retrograde.

I show notes beskrives den som en slags miks av fortid, nåtid og fremtid og fjerne og intime minner. Flere print i kolleksjonen er en homage til mennesker som har stått designeren nær som for eksempel bestemoren og storebroren.

Les også
Fra norsk tradisjon til innovasjon

Med det tar Olestad nok et skritt i det som mest sannsynlig er riktig retning, nemlig utenfor Oslos grenser. Det passer godt for en som internasjonal motepresse ved flere anledninger har beskrevet som en som setter Norge på motekartet.

Foto: Ignat Wiig
Rotate Birger Christensen

Trendmerket alle snakker om. Bak står den København-baserte konseptbutikken Birger Christensen sammen med de tidligere Costume-profilene, nå superinfluencerne Thora Valdimars og Jeanette Madsen.

Du har garantert sett kjolene i Instagram-feeden din. Fra de startet opp i 2018 ble Rotate raskt en go-to-favoritt for festklare influencere verden over takket være sitt store fokus først og fremst på party-kjoler sterkt inspirert av 80-tallet med mikro mini-lengder, puffermer og i juveltoner.

Foto via Copenhagen Fashion Week
Foto via Copenhagen Fashion Week
Foto via Copenhagen Fashion Week
Foto via Copenhagen Fashion Week
Ganni

Apropos favoritt. Det danske suksessmerket Ganni avsluttet igjen den danske moteuken med en kolleksjon inspirert av nettopp 2020.

En ganske så nedpå kolleksjon i tro Ganni-ånd med fokus på praktiske plagg for den skandinaviske cool-girl.

Det treffer som vanlig rett i hjertet både til Scandi-jenter, men også den internasjonale delen av bransjen som lenge har sett til nettopp København og Skandinavia for the new cool.

Noe som kanskje kan forklare det danske motemerkets supersuksess med 26 butikker rundt om i hele Europa og USA i tillegg til å være representert i over 600 forhandlere verden over.

Foto: Ignat Wiig

Les også: Dette er vårens største trender

Siste saker

Mest lest nå
Les mer