D2 satt Sophie Elise på coveret med #bodypositivity, nå får de kritikk

– En stor flopp, rent kroppspositivistisk sett.

Under covertittelen «Kviser. Appelsinhud. Strekkmerker. Hengepupper. Nå skal alt frem i lyset» er det influencer og toppblogger Sophie Elise Isachsen (24) som pryder coveret av helgens utgave av D2 som setter fokus på body positivity.

Det har fått både lesere og kroppspositivismeforkjempere til å reagere.

– Respektløst

Masterstudent i empowerment og helsefremmende arbeid og kroppspositivist, Carina Elisabeth Carlsen, sier til Melk & Honning at hun synes det er flott at D2 setter kroppspositivisme på dagsorden. Men hun reagerer på at engasjementet illustreres med det hun mener er idealkroppen som mal for det uperfekte.

– D2 sier jo med det at ingen er bra nok.

Carina Carlsen. Foto: privat.

– Det er ikke noe galt i å ha idealkroppen, men det er heller ikke noe galt i å ikke ha den. Sophie Elise og Anniken Jørgensen [som begge uttaler seg i D2-artikkelen, red. anm.] er etter mitt skjønn helt innenfor normen, om ikke de faktisk er de som setter normen for den «perfekte» norske kvinnekroppen. Det de gjør er ikke modig. Det de gjør er å reproduserer de samme, gamle skjønnhetsidealene, som jo er nettopp det vi som faktisk er kroppspositivister forsøker å utvide.

– Jeg synes det er respektløst av D2 å fokusere på den perfekte kvinnekroppen og dens «feil», når vi har så mange utfordringer knyttet til helse og sunnhet, spiseforstyrrelser, og det som verre er. Istedenfor å ta tak i disse tingene, velger man altså å løfte frem kvinner som i en årrekke har vært med å forme hvordan kvinnekroppen skal se ut. Og ikke minst tjent penger på det. Det er ikke å være kroppspositiv. Det er å være hyklersk. 

– Ved å vise mer kroppslig variasjon kunne saken vært reddet, men istedenfor velger D2 å vise frem eks antall relativt like kvinner med idealkroppen, hvorpå en av de er Kendall Jenner. Come on!

Carlsen mener det hele fremstår som «svært useriøst», og kaller det «nok en unnskyldning til å selge aviser med halvnakne damer på forsiden».

– Jeg synes det er både ekkelt og uetisk av D2 å selge kvinnekropp og usikkerhet på den måten.

– En stor flopp

På sosiale medier har ikke reaksjonene fra leserne latt vente på seg, og flere setter spørsmålstegn ved nettopp hvordan D2 har valgt å illustrere saken.

Embedded fra @d2magasin / Instagram.

Carlsen kaller saken for en stor flopp, rent kroppspositivistisk sett.

– Jeg blir faktisk ganske forbanna. Sophie Elise har skapt en karriere på andre menneskers usikkerhet. Hun spyr ut reklame for det ene produktet etter det andre, der hun reklamerer for hvordan du skal få idealkroppen. Sophie Elise er mange ting, men noen kroppspositivist tør jeg absolutt påstå at hun ikke er. Jeg er minst like skuffet over at de bruker Anniken Jørgensen, som etter mitt skjønn også er en av Norges fremste it-girls, med en t-skjorte det står «gross» på. Hvilke signaler sender dette ut til unge jenter som måler seg mot henne, spør Carlsen.

Embedded fra @d2magasin / Instagram.

– Men det er ikke Jørgensen og Isachsen som er problemet. Det er D2 som er hovedproblemet som har villet kaste seg på en trend uten å gjøre research. D2 burde investert mer tid til å tenke over hva de egentlig ville med denne saken, for dette er en stor flopp, rent kroppspositivistisk sett.

D2: – En selvsagt case

Redaksjonssjef i D2, Helle Vaagland, forteller til Melk & Honning at magasinets mandat er å undersøke trender og forandringer i kulturen.

Hun understreker at kroppspositivisme har vært en sterk trend i flere år, noe magasinet tidligere har dekket ved å skrive om blant annet kroppshår.

– Denne gangen var det bevegelsen med damer som viser frem strekkmerker, kviser og hengepupper på sosiale medier som interesserte oss. Hvis dette kan føre til at dagens unge jenter slutter å mislike sider ved kroppen sin som generasjoner før dem er lært opp til å hate, er dette en viktig trend vel verdt å undersøke.

Vaagland viser til at Isachsen har et stort publikum av unge jenter, noe som gjør hennes definisjonsmakt stor. Dermed blir også gjennomslaget større når hun velger å vise frem noe mange retusjerer bort, mener Vaagland.

 – Man kan like hvordan Sophie Elise ser ut eller ei, og vi er selvsagt klar over at mange synes hun sender forvirrende signaler. Hun løfter kroppspositivismen ut av motkulturen og inn i mainstream. Dermed har hun nok større sjans til å skape en reell forandring i synet unge jenter har på sin egen kropp enn mange andre.

Dette mener Vaagland gjør Isachsen til «en selvsagt case» i D2s sak, og sier at de er glade for å kunne vise frem strekkmerkene hennes på coveret.

Anniken Jørgensen: – Må få delta jeg også

«Jeg er enig at D2 kunne valgt noen andre profiler med mye større utfordringer. Men jeg må få delta jeg også, med mine små eller store», skriver influencer Anniken Jørgensen i en mail til Melk & Honning.

«Jeg så kun på det som et fint tema å snakke om når jeg ble spurt, og gravde ikke så mye i hvorfor jeg ble spurt. Jeg ville fremme hvor ille jeg følte om meg selv før, og at det ikke stemmer overens med den jeg er i dag. Og det er jo en fin historie å fremme. Selv om jeg forteller om en tid med masse kviser, og ikke har like mye den dag i dag må det vel bare være fint for andre å se at det blir bedre?».

Susanne Kjellhov, Head of Influencers i Kontent der Jørgensen er tilknyttet som influencer skriver følgende i en mail til Melk & Honning:

«Jeg syns det er fint at dere er på ballen med skråblikk på dette med hva slags idealer man løfter frem, og jeg er for så vidt enig i at D2-artikkelen kunne trukket frem enda flere og ulike typer norske profiler for å gi artikkelen mer dybde. Samtidig mener jeg at det absolutt er plass til Anniken i en kroppspositivisme-bevegelse. Hun er naturlig slank, ofte usminket, uretusjert i både fremtoning og uttalelser og promoterer et avslappet forhold til sin egen kropp. Det bør være plass til ulike typer idealer og man kan ei heller diskriminere dem som er naturlig slanke, det mener jeg blir feil».

Melk & Honning har forsøkt å kontakte Sophie Elise Isachsen for en kommentar, men hun har så langt ikke besvart våre henvendelser.

Alle bilder: Melk & Honning

Les også: Er det motemagasinenes ansvar å fremme mangfold?