Den norske designeren Cecilie Melli avvikler sitt motemerke etter 15 år.

Slutt for Cecilie Melli

– Vi slutter mens leken er god, vi har integriteten i behold, kan kontrollere prosessene og alt er bare god stemning.

Etter 15 år er det over for det norske motemerket Cecilie Melli. Det meldte designer og gründer Cecilie Melli selv på sin Facebook-profil forrige uke.

«Bedriften min fyller 15 år i år!! Det vil jeg feire med å legge ned vår søte pop up shop på Eger, samt kjolestudioet vårt i Øvre Slottsgate (…) Det er ikke til å legge skjul på at de siste årene har businessen gått litt trått. Jeg ser derfor frem til å starte et nytt kapittel i livet mitt, med hus i Drøbak og ei lita prinsesse som er klar til å starte på skolen. Jeg gleder meg til å få mer tid med familien og ta meg tid til å nyte livet, og skaffe meg en hobby. 
Vil gjerne takke for all fantastisk støtte i disse 15 år. Det har vært en magisk reise!!», skriver Melli i innlegget.

– En langvarig prosess

Til Melk & Honning bekrefter designeren at nå hun legger ned sitt selvtitulerte merke.

Cecilie Melli. Foto: Privat.

– Det har vært en langvarig prosess å få bestemt seg, men akkurat nå føltes det veldig riktig. Et utrolig bra tidspunkt å gjøre det på. Vi slutter mens leken er god, vi har integriteten i behold, kan kontrollere prosessene og alt er bare god stemning. Det har vært såpass tungt de siste årene rent økonomisk at det motsatte alternativet virket som det lå innen veldig nær rekkevidde.

– Etter 15 år må det være vemodig? Hvilke følelser sitter du igjen med nå?

– Dette er ikke vemodig for meg i det hele tatt! Jeg er lettet og glad for at alt passet slik at jeg kunne gjøre dette nå. Det virker som det er mye mer vemodig for kunder og folk rundt oss. Mange bruker ord som «en æra er over», som jo høres passe smigrende pompøst. Det setter jeg voldsomt pris på. Men for meg og min familie var denne avgjørelsen helt riktig. Jeg gleder meg til å finne meg en mer samfunnsengasjert stilling og et jobbmiljø med mer enn to kolleger, hvor jeg får nye oppgaver å bryne meg på og får brukt energien og egenskapene mine.

– En fantastisk reise

Melli har designet under eget navn siden 2004, og har hatt en hel rekke norske kjendiser på kundelista, blant dem kronprinsesse Mette-Marit. Med utdanning fra Esmod både i Paris og Oslo startet hun sitt selvtitulerte klesmerke i 2004. Hun åpnet sin første kjolesalong samme år og senere også tilbehørsbutikk og eget systudio i Nedre Slottsgate i Oslo sentrum samt kjolesalong i Øvre Slottsgate. I 2015 la hun ned butikken i Nedre Slottsgate etter år med underskudd for å satse på pop up-konsepter, kjolesalongen og netthandel.

– Hva har vært de største utfordringene – og det aller morsomste – med å drive sitt eget klesmerke? 

– Utfordringene har stått i kø både som klesdesigner og å kombinere det privat. Den største er vel å ikke bli for problemorientert, og å tro på at det man driver med er riktig. Det morsomste er å drive seg selv og andre, skape engasjement og se resultatene av hva man visualiserte i planleggingsfasen. Sette seg hårete mål med planer om store prosjekter og så klare å gjennomføre det. Og alle mulighetene vi har fått i møte med andre mennesker verden over. Jeg har satt utrolig pris på engasjementet til mine ansatte og at folk har vært villige til å bli med meg på denne fantastisk morsomme reisen. All tilliten og entusiasmen våre kunder og følgere har gitt oss.

– Hva tenker du om den norske motescenen anno 2019?

– Jeg tenker at den ligger veldig åpen. Det er litt forfriskende at mange av oss «gamle» er borte, og at nye kan vokse frem. De vil selvfølgelig gjøre ting helt annerledes enn hva vi gjorde, og det er veldig spennende å se hva som vil vokse frem.

– Hva er dine beste tips til designerspirer og motegründere som vil lykkes med sitt eget merke?

– Jeg har et par tips jeg skulle ønske jeg ga meg selv for 20 år siden. De vil ikke nødvendigvis gjøre at man lykkes som gründer, men kanskje heller sørger for at man har et godt og balansert liv som gründer. Aller først: Lag en forretningsplan som definerer tidsperspektiv og målsetninger. Vi lever i en tid der «the sky is the limit», og denne tankegangen kan forårsake en hel del stress og press. Definer målet ditt og hvor lang tid du er villig til å bruke for å nå det. Sørg for at forretningsmodellen din er bærekraftig for ditt personlige liv. Er det viktig for deg å kunne ta ferie med barna hver skolefri eller være tilstede under høytider, må du sørge for at din forretningsmodell støtter det. Stol på deg selv og dine egne valg, at de er riktige for deg! Ikke vær redd for å utrykke usikkerhet og be om hjelp, men ikke føl deg mindreverdig i forhold til andres erfaringer. Du må ta dine egne valg som du er komfortabel med. Og til sist: Ikke «bend over backwards» for å please kunder. Som regel vet de ikke hva de vil ha og kommer til deg fordi du er eksperten. 

Alle bilder via Cecilie Melli.

Les også: Norske retail-gründere startet nytt damekonsept i luksussegmentet