Ben Gorham samarbeider med IKEA

Foto: IKEA

Byredos Ben Gorham gjør nytt samarbeid med IKEA

Ben Gorham til Melk & Honning: – At lav pris er lik dårlig kvalitet stemmer ikke.

De siste par årene er collabs blitt en helt naturlig del av mote- og skjønnhetsverdenen med både små og store og til tider også overraskende aktører som finner sammen. Mange av disse for å demokratisere det som til vanlig er forbeholdt de spesielt interesserte, og for å gjøre luksus mer tilgjengelig for folk flest.

Nå teamer Ben Gorham, mannen bak det svenske kultmerket Byredo, igjen opp med IKEA for en kolleksjon med duftlys.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Melk & Honning slo av en prat med ham via Zoom da han presenterte samarbeidet.

– Det er 15 år siden jeg grunnla merket mitt basert på min personlige og selektive smak når det kommer til duft og minner.

– Da jeg først snakket med IKEA ble jeg nysgjerrig på ideen om å ta et steg vekk fra meg selv. Hva betyr duft for folk flest? Prosjektet har vært annerledes enn det jeg vanligvis gjør, men interessant. Det har fått meg til å se demokratisk design på en ny måte uavhengig alder, kjønn, kultur og geografi, forteller Gorham fra sitt hjem i Sverige.

Som svensk har nettopp IKEA vært en stor del av livet hans.

– Vi vokste opp med merket og produktene. IKEA har klart å demokratisere design, og har gjort det tilgjengelig og inkluderende. Det var en fin mulighet for meg til å jobbe i en større kontekst og nå ut til flere. Det er et viktig narrativ.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er to år siden Gorham lanserte sitt første samarbeid med den svenske varehusgiganten. Da møtte Melk & Honning duftmogulen i Sverige. Nå lanserer han oppfølgeren, som er i butikk i november.

Ben Gorham. Foto: Byredo

IKEA: – Vil demokratisere duft

Osynlig, som kolleksjonen heter, består av 13 duftlys i keramikkrukker, og tar utgangspunktet i ideen om hva et hjem lukter. Med kolleksjonen vil IKEA «demokratisere duft» slik de også demokratiserer møbler ved å gjøre det tilgjengelig for en billig penge. Slik skal de ta high-end-duftlys til massene, og konseptet om usynlig design til et bredest mulig publikum.

– Duft er en veldig relevant del av hjemmet, og skaper en følelse av komfort og trygghet. Vi forsøker å skape et vel av dufter for å underbygge ideen om at alle har et ulikt forhold til duft, og at det ikke finnes noe rett eller galt, sier Gorham.

– Det er ikke sånn at vi sier: «Bruk dette her» eller «bruk dette der». Vi har konkludert ut fra en større dialog om hva duft kan være i hjemmet. Tanken er at man skal finne sin egen vei, forklarer han.

Ben Gorham for IKEA

Duftminner

Sammen har de to svenske aktørene skapt 13 dufter for hjemmet. Det er mye, mener Gorham, spesielt dersom man ikke er vant med duft i hjemmet. For at det skal være lettere å velge er disse derfor delt inn i tre baser: floral, treaktig og fresh.

– Men til syvende og sist handler det om å finne duftene som er riktig for deg, forteller han.

På spørsmål om hva som er hans eget duftminne svarer han kontant: «Byredo». Men det er likevel noe som er distinkt:

– India er en del av min arv. Moren min er derfra, og jeg reiste mye dit som liten. Jeg har klare minner herfra når det kommer til duft. Både gode og dårlige, men begge er like viktige.

Usynlig design

Ifølge IKEA sin rapport Life at Home er det en klar sammenheng mellom hvordan folk oppfatter lukt og deres følelse av hjemme.

– Jeg vil at man skal elske hjemmet sitt mer med dette samarbeidet. At det er det første som møter en idet man går inn døren. Duft er jo nettopp usynlig, men også umiddelbart.

– Tror du tanken om usynlig design er mer aktuell nå enn noensinne ettersom vi tilbringer så mye tid hjemme?

– Ja, absolutt. Vi er mer hjemme, har mer tid til å reflektere og tenker mer på hva hjemmet er og hva det kan være. Usynlig design virker veldig riktig nå sånn sett.

Ben Gorham for IKEA

Ben Gorham: – En utfordring

Den største utfordringen, forteller han er å skape samme uttrykk, bare rimeligere. Pris er, kanskje ikke overraskende, viktig for å nå ut til flest mulig. Men myten om at lav pris er lik dårlig kvalitet, vil Byredo-grunnleggeren rydde av veien asap.

– Det at lav pris er lik dårlig kvalitet, er ikke sant. Men det krever at man må jobbe kreativt hardere for å løse det. Man har for eksempel færre råmaterialer tilgjengelig. Det er en utfordring, men har man tid og kreativitet kan man skape minst like interessante dufter. Sånn sett har ikke prosessen i dette samarbeidet med IKEA vært så ulik slik jeg vanligvis jobber, men rammeverket har.

Ben Gorham for IKEA

På spørsmål om hva hans eget hjem lukter, svarer han:

– Det er en ganske duftfri sone. Det gjorde kona mi klart for meg for mange år siden. Jeg tar ikke med jobben hjem. Men det dufter nok av indiske krydder, og vaskemiddel. Kona mi sørger for at klærne mine ikke lukter som maten jeg lager.

Osynlig er tilgjengelig på utvalgte IKEA-varehus og online fra 12. november.

Les også: Dette kan endre motebransjen for alltid