I går viste Burberry fram sin nyeste kolleksjon under London Fashion Week. Det britiske merket er kjent for å gå nye veier, og var en av de første til å innføre den omtalte «see now, buy now»-modellen. Etter gårsdagens show ble nemlig store deler av antrekkene fra catwalken øyeblikkelig tilgjengelig på nettet og utvalgte butikker.
Burberry har smeltet sammen visningene for både dame og herrer, og viste fram en nesten total unisex-kolleksjon under showet som var holdt på Makers House i Soho. Antrekkene var inspirert av boka Orlando skrevet av Virginia Woolf, som handler om en mann på 1800-tallet som våkner opp som en kvinne. Cristopher Bailey sin kolleksjon var preget av forskjellige toner av rosa, samt rusjer, blomstermønster, blonder og tydelige inpirasjon fra militæruniformer.
Stylingen og sminken var også i stor grad lik på alle modellene – uavhengig av kjønn.
– Det finnes ikke noe ordentlig skille mellom maskulinitet og feminitet denne gangen, med jentene som kan passere som gutter, og gutter så pene at de kan gå for å være jenter. Bortsett fra litt mer rundt øynene, er den samme sminken brukt på begge kjønnene. Vi slører virkelig til grensene, forteller Burberry sin sminkeansvarlig, Wendy Row, til Elle.
Som vanlig var det en celeber gjesteliste, med blant annet Cara Delevingne, Mario Testino, Alexa Chung og Olivia Palermo plasert godt på første rad.
Les også: Ralph Lauren gjør som Burberry