Bstroy vekker oppsikt med skoleskytingsgensere

Foto via @bstroy.us

Får massiv kritikk for skoleskyting-kolleksjon

– Å tjene penger på tragedie.

Under moteuken i New York var det én designerduo som vekket ekstra oppsikt. Merket Bstroy hadde nemlig latt seg inspirere av de største skoleskytingene i USA.

Kolleksjonen besto blant annet av hoodies med detaljer som skulle etterligne kulehull, i tillegg til navnene på skolene hvor tragediene har funnet sted. Sandy Hook, Virginia Tech, Stoneman Douglas og Columbine. Det skriver Fashionista.

Våpendebatten er et betent tema i USA, og reaksjonene har ikke latt vente på seg på Instagram hvor merket postet bilder av kolleksjonen.

«Som et offer ved Columbine, er jeg forferdet. Dette er kvalmt. Man kan trekke oppmerksomhet på andre måter, men ikke våg å tjene penger på tragedien vår», skriver en bruker.

«Å tjene penger på tragedie», skriver en annen.

Andre brukere støtter designerne Brick Owens og Duey Catorze som står bak merket.

«Forandring fødes ut av kontrovers og dialog. Nåværende våpendiskusjoner funker ikke, så du må skru opp varmen».

Neste generasjonen innen haute streetwear

Genserne er en del av kolleksjonen Samsara, og designerne hadde etterlatt en forklarende lapp på hvert sete i forkant av visningen i New York.

«Noen ganger kan livet være smertefullt ironisk. Slik som ironien ved å dø på et sted du anser som et trygt, kontrollert miljø, som en skole. Vi blir stadig minnet på livets skjørhet, korthet og uforutsigbarhet. Likevel blir vi også minnet på dens uendelige potensiale», skriver designerne.

Bstroy ble nylig skrevet om i The New York Times sin sak om den neste generasjonen innen haute streetwear.

«Vi skaper voldelige statements. Det er for at du skal vite hvem vi er, så vi kan ha en stemme i markedet. Men etterhvert vil den stemmen si ting som alle kan gå med», sa Duey Catorze i duoen dengang til magasinet.

Les også: Tar standpunkt i abortdebatten