Bridgerton-effekten slår til igjen.
Det er ikke et nytt fenomen at tv-serier med gjennomtenkte kostymer skaper trender. Da «alle» binget Netflix-suksessen The Crown under koronapandemien, økte salget av Barbour-jakker. Ikke så rart kanskje, etter at mange iakttok hele den britiske kongefamilien traske rundt i den skotske fjellheimen ikledd den klassiske oljeskinnsjakken på skjermen.
Også Bridgerton har skapt motetrender det siste året.
I januar 2021 økte salget av korsetter. Søk etter «korsett» og «korsettkjoler» skal ha økt med så mye som 1000 prosent etter at serien hadde premiere 1. juledag.
Nå har Bridgerton skapt enda en (noe overraskende) trend.
Salget av tiaraer skal ha skutt i været den siste tiden, ifølge Harper’s Bazaar.
Er du en av dem som nærmest grøsser nedover ryggen av tanken på tiaraer? Bling bling-hodepynten lar for mange tankene vandre tilbake til ungdomsskolens kleine skoleball. Og 90-tallets hotteste kjendiser på rød løper. Det er det bare å fortrenge.
I første sesong av Bridgerton brukte hovedkarakterene tiaraer lånt fra Swarovski sitt arkiv. Serien brukte også tiaraer som ble håndlaget av smykkedesigneren Lorenzo Mancianti i både første og andre sesong, ifølge magasinet.
Den London-baserte smykkedesigneren Susannah Lovis skal ha opplevd en økning på hele 300 prosent i søk etter tiaraer i etterkant av premieren på den nyeste sesongen av Bridgerton.
– Selv om jeg alltid har elsket det romantiske ved en tiara, er de vanligvis en av de minst ettertraktede stilene, sier hun til Harper’s Bazaar.
Magasinet tror også at årets feiring av britiske dronning Elizabeths 70 år på tronen skal ha noe av takken for den uventede smykketrenden.
De fleste forbinder nok tiaraer først og fremst med de kongelige. Hvor for eksempel hertuginne Kate og Meghan i Storbritannia er blitt kjent for å bruke dem på mer moderne måter.
Da Kate Middleton giftet seg med prins William i 2011, brukte hun det som nå blir sett på som den mest berømte tiaraen i nyere tid – Cartier Halo. Og da Meghan Markle giftet seg med prins Harry i 2018, fikk hun låne dronning Marys diamant-bandeau tiara av dronning Elizabeth.
Også motehusene har hivd seg på bølgen.
I november viste eksempelvis Gucci frem flere ulike tiaraer under sin Love Parade-visning. Kolleksjonen feiret det italienske luksusmerket 100-årsjubileum, og var en hyllest til Hollywoods tidligere gullalder.
Dolce & Gabbana har derimot brukt tiaraer flere ganger i sine motevisninger, ikke bare nå når det er blitt trendy. I 2012 sendte motehuset en armé av modeller ned catwalken med nettopp – tiaraer i håret.
Også på motebransjens svar på Oscar-utdelingen, the Met Gala med Vogue-redaktør Anna Wintour i spissen, har flere store stjerner ankommet den røde løperen med tiara i håret. For er det én kveld de skal skinne litt ekstra, må det være der.
Les også: Nå tar denne anti-trenden av på TikTok