Blender-gründer bryter ut – satser på egenhånd i knallhardt retail-marked

Publisert:

Del innlegg:

Tar med seg både merker og ansatte.

Sommeren 2018 kunne Melk & Honning melde at med-gründer Magnus Thorud forlater den daglige driften i Blender Group.

Les også: Slutt for nok en Oslo-butikk

Thorud har sammen med brødrene Mats og Kyrre Alver ved Blender Agency/BA-Group/Blender Retail knivet helt i toppen av Melk & Honnings kåring av de mektigste motepersonlighetene i Norge flere år på rad.

Thorud flyttet til London i 2017 der han skulle «rette fokuset mot nye kreative utfordringer». Han beholdt imidlertid styrevervet og eierinteressene i konsernet.

Etter noen år i den britiske hovedstaden kom ønsket om å jobbe med et mer fokusert moteagentur, der alle merkene også jobbet med lokal PR i Skandinavia.

– Det har selvfølgelig vært en tung beslutning å tre helt ut av driften i Blender. Men nå kom tiden for å gå videre. I den spennende og krevende overgangen motebransjen er i, er dette en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg, sier Thorud til Melk & Honning.

Med det nyoppstartede agenturselskapet Infinite Agency satser nemlig Thorud nå på egenhånd i et knallhardt retailmarked.

– Jeg gleder meg veldig til å starte noe nytt. Og samtidig få muligheten til å jobbe med noen av de mest spennende merkevarene på markedet.

Magnus Thorud bryter ut fra Blender og starter eget selskap
Foto: Privat

Tar med seg stornavn fra Blender

Thorud har over 20 års erfaring fra norsk og internasjonal motebransje. Han startet karrieren med å åpne egen butikk i Sandefjord som 18-åring.

Sammen med Kyrre Avler grunnla han Blender Agency i 2003. De siste årene har han hatt det overordnede kreative ansvaret for Blender Brands, bestående av Diemme, FWSS, Kolours og Cala Jade, samt hatt en aktiv rolle i agenturvirksomheten.

Infinite har allerede signert avtaler med merkevarer som Isabel Marant, Marc Jacobs, Michael Kors, Self Portrait, Vince og Zimmermann. Thorud tar med seg ni tidligere Blender Agency-ansatte inn i det nye agenturet.

–Vi starter opp med et kjempesterkt lag. Jeg er takknemlig for at jeg fortsatt får mulighet til å jobbe med noen av de dyktigste folkene jeg kjenner.

«Et stykke Blender-historie»

I en mail til Melk & Honning skriver Mats Alver i Blender:

«Vi har hatt mange gode år sammen med Magnus, og skiller lag som venner etter over 15 år. Et stort stykke Blender-historie forsvinner ut av selskapet, samtidig som hver dag er med å forme den morgendagen vi ser for oss. Vi ønsker alt godt for gjengen i Infinite, som vi er veldig glad i, og vi er helt sikre på at de kommer til å få en fin reise videre. 

Blender Agency, og våre øvrige virksomheter, fortsetter som før. Det betyr at vi ønsker å tilby markedet spennende merkevarer og sterke produkter.

Vi er naturligvis opptatt av, og tar på alvor, den rollen moteverden har for vår felles fremtid, og ønsker å ta vår del av ansvaret. Vi har jobbet med franske Veja i fire år, og opplever at markedet og konsumentene, i større og større grad, setter pris på Veja sitt fundament med bærekraft og sosialt ansvar som grunnpilarer. Vi lanserer nå også denim-merket Boyish fra LA, som jobber ut i fra fundamentale ansvarlighetsprinsipper. En veldig spennende merkevare! Blender Brands, som består av FWSS, Cala Jade og Diemme, jobber vi kontinuerlig med å utvikle som merkevarer som tar morgendagens utfordringer på alvor. I tillegg til Blender Sport, har vi det siste året også startet å jobbe med interiørmarkedet med Blender Home som blant annet representerer Frama og Tekla for det norske markedet. Vi gleder oss til årene som kommer, og å jobbe med alle de spennende utfordringene som motebransjen står overfor».

Les også: Stenger Marc Jacobs- og Kate Spade-butikken i Oslo

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...