Beyonce og Jay-Z setter besøksrekord for Louvre

Beyonce og Jay-Z sørget for besøksrekord for Louvre

Det franske kunstmuseet takker superstjerneparet for verdensrekord.

Det ble en snakkis da superstjerneparet Beyonce og Jaz-Z i fjor sommer slapp musikkvideoen til låta «Apeshit». Den viste The Carters dansende gjennom kunstmuseet Louvre i Paris, og er i skrivende stund sett nærmere 150 millioner (!) ganger på Youtube.

Flere har pekt på den tunge symbolikkbruken i musikkvideoen og også de mange gullkornene tekstmessig. I tillegg har Beyonces antrekk i musikkvideoen fått mye oppmerksomhet – alle som nikk til ulike kvinnelige muser i kunsthistorien signert noen av verdens fremste luksusmotehus. En rekke av verdens mest ikoniske kunstverk får selvsagt også plass i musikkvideoen – naturlig nok ettersom Louvre huser hele 35 000 av dem. Det er også noe av låtas underliggende politiske poeng: Kontrasten mellom de som tradisjonelt har blitt portrettert i kunsten og de to svarte artistene.

«Det kan muligens ha en god del å si for museets kulhetsstatus», skrev vi om Beyonce og Jay-Zs Louvre-besøk da musikkvideoen først slapp i juni i fjor – en overlagt tilnærming fra museet som i likhet med mange av Paris’ øvrige kulturinstitusjoner lenge har slitt med sviktende besøkstall.

Det har båret frukter for det franske museet som i 2018 hadde 10,2 millioner besøkende. Det er 25 prosent opp fra året før, og slår med det også rekorden fra 2012 på 9,7 millioner besøkende. Det skriver Vogue.

«Ingen museer i hele verden kan vise til slike tall», heter det i en uttalelse fra Louvre, som retter et takknemlig nikk mot The Carters.

I etterkant av besøket fra superstjernene satt museet opp en egen guidet «Jay-Z og Beyonce i Louvre»-tur – en 90 minutters guidet rundtur der man fikk oppleve 17 av verkene som ble vist i musikkvideoen blant annet Venus av Milo, Nike fra Samothrake og Mona Lisa.

Les også: Her kan du shoppe Chanel på afterski