Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Ville du betalt nesten 10 000 kroner for denne shoppingbagen?

Demna Gvasalia elsker tilsynelatende å leke seg med forbrukerne og deres forventninger til hva noe bør koste.

Han har gjort det gang på gang som sjefsdesigner for Vetements, blant annet med de velkjente, gule DHL t-skjortene som i en luksusmerke-kontekst plutselig fikk en prislapp på flere tusen.

Et liknende trekk han gjorde i rollen som sjefsdesigner hos Balenciaga fikk også en tsunami av oppmerksomhet for kort tid siden. Gvasalia hadde nemlig kréert en stor, blå bag som var nesten klin lik Ikea sin shoppingbag ‘Frakta’. Til forskjell fra den svenske interiørkjeden sin variant som koster like mye som en kanelbulle eller softis i Ikea-kaféen, har Balenciaga-bagen en verdi på nesten 20 000 kroner.

Nå er den georgiske designeren ute og tøyser med forbrukerne igjen.

I forbindelse med Balenciaga sin takeover av it-butikken Colette i Paris nå over sommeren, har han designet en limited edition veske som er helt identisk en shoppingbag fra luksusmerkets forretninger.

Fylt med dyre godsaker fra Balenciaga kunne kanskje innholdet ende med å ha en prislapp på mange titalls tusen – men man er ikke så heldig. For Gvasalia har satt prislappen på 9000 kroner – for bag uten fyll.

Det skal sies at det er et par forskjeller fra shoppingbagene i papir og Gvasalias nye kreasjon. De er nemlig laget i kalveskinn, lær, sølv og har en glidlås som lukkemekanisme.

I likhet med da Ikea-bagen førte til en storm av latterliggjøring og memes for litt siden, kan man nok forvente seg noen memes denne gangen også.

Les også: I dag gjorde den norske modellen comeback på visningen til Balenciaga

Les også
Hårfrisyrer som passer perfekt til bunad (og andre antrekk) på 17. mai

Siste saker

Mest lest nå
Les mer