Nå etterspør auksjonshuset luksusmerker
Foto: Christian Vierig via Getty

Auksjonshuset Blomqvist satser på mote og luksusmerker

Men hvordan er egentlig etterspørselen for luksusmerker i Norge?

Tidligere i høst dukket det opp annonser i ulike magasiner hvor Auksjonshuset Blomqvist søker etter luksusmerker. Det er et stort steg vekk fra tidligere søk i hovedsak etter Munch-malerier. Og det er ikke bare klassiske luksusmerker som Chanel eller Hermès. Også it-merker som Bottega Veneta og Celine er høyst velkomne innslag.

– Det er stor interesse for vintage i Norge og internasjonalt. Her hjemme har denne kategorien akkurat fått et rotfeste og den har nok kommet for å bli. Det føles nok da tryggere for nordmenn å kjøpe brukt, sier Irina Khótko til Melk & Honning.

Hun er ekspert på vintage & fashion-kategorien hos Auksjonshuset Blomqvist.

Luksusmerker er imidlertid ikke noe nytt for det Oslo-baserte auksjonshuset. Khótko forklarer at de har hatt mote som kategori siden 2010.

Blomqvist etterspør luksusmerker som Chanel
Blomqvist etterspør merker som Chanel. Foto: Edward Berthelot via Getty

– Det er de siste tre årene, hvor vi har spisset kategorien hos oss ved å kun selge de mest eksklusive merkene og markedsført mer rundt dette, at både selgere og kjøperne har vist stor interesse for denne kategorien hos oss, fortsetter hun.

– Vi er sikre på at denne kategorien er kommet for å bli.

Hvilke merker håper dere folk har liggende på loftet?

– Dersom noen skulle være så heldige å finne en eldre Gucci eller Hermès-veske, så er sannsynligheten stor for at de kan ha funnet noe av verdi.

– Vi er alltid på jakt etter vintage og archive fashion-objekter av høy kvalitet til våre auksjoner. Til våre daglige nettauksjoner og tema-auksjoner søker vi spesielt etter vesker, skjerf, sko og fine jewelry fra mange kjente motehus som Hermès, Chanel, Gucci, Louis Vuitton, Bottega Veneta, Versace, Yves Saint Laurent, Céline og Mulberry. Vi har spisset kategorien til luksusmerkene vi selger best og er nokså sikre på at denne kategorien vil vokse. 

Irina Khótko
Irina Khótko. Foto: Trond W. Andersen

Hvordan synes andre aktører på bruktmarkedet etterspørselen for luksusmerker har utviklet seg?

Hos Finn.no er det Louis Vuitton, Chanel og Mulberry som søkes mest etter, hvis man ser på merker generelt sett.

Les også
En feiring av mote med mening: Dette er vinnerne

Sammenligner man tallene for de siste tre årene, er det imidlertid en nedgang i søk. Men tallene for november og desember mangler for årets tall, påpeker aktøren.

Kan stresskoffert være den neste it-vesken?
Louis Vuitton aw 2021/2022. Foto: Pascal Le Segretain via Getty

Kan koronapandemien ha skylden?

– Mye av dette kan nok forklares med korona ja. En del av disse merkene kjøpes jo av en kjøpesterk målgruppe som i store deler av 2020 og 2021 befant seg på hjemmekontor, og derfor hadde mindre behov for luksusvarer, sier Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for Finn Torget til Melk.

Å sammenligne utviklingen mellom 2019 og 2021 blir derfor ikke helt representativt, ifølge henne.

– Noe variasjon i hvor populært et merke er i akkurat det året må også forventes, men det er helt riktig at søkene på disse luksusmerkene har hatt en nedadgående trend. Det var en del rapporter i fjor som viste til at det var forventet at luksusmerkene kom til å tape en del på korona. Dette kan jo være deler av forklaringen, fortsetter hun.

Kathrine Opshaug Bakke i Finn om etterspørselen etter luksusmerker
Kathrine Opshaug Bakke. Foto: Caroline Roka/FINN

Henger dette også sammen med at andre aktører har kommet på banen, som eksempelvis Tise?

– Jeg vil forvente at Tise sine søk på samme merker vil ha økt i samme periode, men da må man også huske på at Tise har vokst mye i samme periode, og har bidratt til å utøke bruktmarkedet. Så noe av vår nedgang vil kunne forklares av at det nå er flere steder enn bare FINN der det er naturlig å søke etter disse tingene.

– Hvis man zoomer inn på sub-kategorien dameklær, ser man også at både Bergans og Norrøna kommer inn på Topp 10 i 2020, som henger godt sammen med trender vi så øke i forbindelse med korona. Som dette fokuset på friluftsliv – og kanskje litt mindre luksus.

Bergans
Er friluft blitt den nye luksusen? Her Bergans. Foto: Anna Torst Saatvedt / Bergans of Norway

Hva tenker dere om at Blomqvist nå ettersøker mer luksusmote?

– Vi i FINN heier på gjenbruk og synes det er helt topp at stadig større andeler av befolkningen bruker markedsplasser som FINN, Tise eller Blomqvist for å selge og kjøpe brukte ting.

Les også
Must haves på 17. mai-frokosten

– Blant vintage luksusmerker er det Balenciaga, Louis Vuitton, Moncler og Gucci som er blant de mest solgte hos oss, sier Sigrun Stenseth, head of marketing i Tise Norge til Melk.

Et utvalg av de mest populære motemerkene på Tise er Nike, H&M, Levis og Ganni, ifølge Stenseth.

– Generelt ser vi en høyere etterspørsel i mellomsjiktet og merker som Ganni, Holzweiler og Acne enn etter de klassiske high-end merkene. High-end merkene søkes på ca 1/4 av gangene så ofte som merkene i mellomsjiktet. 

Les også: Vintage, second hand og retro – hva er forskjellen?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer