– Jeg er blitt ekstremt skeptisk til hva jeg putter på huden min.
Influencer og blogger Anniken Jørgensen, for mange best kjent som Annijor som er navnet på bloggen hun har hatt siden 2011, har allerede sitt eget klesmerke Knust Porselen. Nå lanserer hun også sitt eget skjønnhetsmerke.
– Jeg har alltid vært veldig opptatt av hudpleie og hvordan jeg kan være mest mulig naturlig, men likevel føle meg fresh, forteller hun til Melk & Honning.
Anniken Jørgensen: – Jeg skaper ting for andre
– Mange produkter i dag dekker til, istedenfor å fremheve, og det å få et naturlig utrykk med sminke er veldig vanskelig. Det ville jeg gjøre noe med, sier hun.
Det skulle ta to år før merket, som har fått navnet Natalie, ble en realitet. Men mandag kunne 23-åringen slippe nyheten på Instagram til sine 267.000 følgere.
– Det er kult, men jeg føler meg som regel veldig tom etterpå. Jeg skaper ting for andre og når jeg har levert kunsten så tenker jeg på hva jeg kan gjøre neste gang. Slik holder jeg på, hele tiden.
– Det har vært mye jobb
Navnet på merket kommer fra hennes eget alter ego.
– Jeg skulle egentlig hete Natalie. Og av en eller annen grunn har det blitt et lite alter ego med årene. Jeg kan skylde på Natalie når jeg har gjort noe jeg ikke ville gjort. Natalie er kul, ærlig, naturlig og fransk. Hun er den delen av meg jeg skulle ønske jeg kunne utfylt mer.

– Hvor involvert har du selv vært i merket?
– Jeg har vært der 100 prosent hele veien, og det har vært mye jobb. Med et dyktig team i ryggen har vi klart å få til noe helt fantastisk. Jeg har vel alltid vært en person som ikke bare setter navnet mitt på noe. Jeg må vite hva det er, hvor det kommer fra og hva det gjør med meg.
– Det endret meg
Naturlig skjønnhet er selve utgangspunktet for Natalie, som Anniken selv beskriver som «naturlig, effortless og nydelig», og er noe hun «alltid kommer tilbake til».
– Da jeg var yngre brukte jeg mye sminke, og tok en del av alt jeg fikk gratis vil jeg si. Jeg gråt da jeg ble 18 år fordi jeg hadde gledet meg sånn, men i det jeg så meg i speilet så jeg bare et eller annet skall av noe jeg ikke var. Det endret meg, på mange måter. Jeg er blitt ekstremt skeptisk til hva jeg putter på huden min. Natalie skal alltid forbli det det var ment til å være.
Merket lanseres i september, i første omgang med kun tre produkter, en highlighter gloss, en tint som kan brukes som øyenskygge, leppepomade og blush og en ansiktskrem. Etterhvert kommer nye lanseringer.
– Åh, det er mye jeg har lyst til å lage, men ting tar tid. En solfaktor er nok absolutt noe jeg vil lansere asap, samt en brow gel. Jeg er på saken!
Produktene er utviklet i Frankrike og Italia, med opptil 97 prosent naturlige ingredienser, forteller Jørgensen.
– Naturen gir oss det vi trenger, det har den alltid gjort. Så hvorfor vi skal putte inn alt mulig annet tull for å gjøre ting mer effektivt og billig er bare trist.
Les også: Camilla Pihl: – Jeg har brukt mine egne produkter i smug