Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Alkoholfri drinker er inn. Foto: Instagram/ @drink818
Foto: Instagram/ @drink818

Drikker du mindre enn før?

Du er ikke alene!

Ikke alltid så veldig kult å bestille en brus med en skvett lime i på byen, eller hva? Takk og lov er det noen år siden det var det eneste utestedene kunne tilby, hvis du ikke var keen på alkohol.

De siste tre årene har industrien med alkoholfrie drinker, mocktails og kokebøker virkelig tatt fart.

Grunnen er NoLo trenden, som står for No-alcohol eller Low-alcohol. Det handler om å drikke alkoholfritt eller drikkevarer med lav alkoholprosent

Supermodellen Bella Hadid har byttet ut alkoholen med alkoholfrie alternativer. Foto: Instagram/ @kineuphorics

Yngre drikker mindre!

I juni 2023 kom rapporten Den norske befolknings drikkevaner på vegne av Blå Kors. Rapporten meddeler at 17 prosent svarer at de i alderen 18 til 29 år ikke drikker alkohol. Mens for alle aldersgrupper er prosentandelen på 13 prosent.

Vinmonopolet opplever økende etterspørsel etter alkoholfrie produkter.

Halvor Bing Lorentzen, samfunns- og myndighetskontakt ved Vinmonopolet forteller til Melk & Honning at dette gjenspeiler seg i salgstallene. Selv om totalomsetningen til Vinmonopolet faktisk gikk ned 1,8 prosent i 2023 mot året før.

– Vi så derimot en økning i omsetningen av alkoholfrie produkter på nesten 20 prosent i fjor mot året før.

Skal alkoholen nå byttes ut med andre alternativer? Foto: Instagram/ @kimkardashian

Lorentzen har ikke klare tall på aldersgruppene, men tilbakemeldingene fra butikkene er at det er mest unge som handler alkoholfritt. Dette mener han er en del av NoLo trenden vi ser i samfunnet.

– Samtidig som vi har lansert en rekke nye produkter i det siste, opplever vi stadig flere kunder som kommer innom og ønsker et godt alkoholfritt alternativ å kunne servere gjestene sine. Gjerne i kombinasjon med mat, forteller han.

Av alkoholfrie alternativer hos Vinmonopolet er det musserende vin de selger mest av. Totalt sett ble litt over 1,1 millioner liter med alkoholfrie produkter solgt hos polet i fjor.

– Så må det også nevnes at dette fortsatt er en liten varekategori hos oss, men altså klart økende kategori, avslutter Lorentzen med.

Les også
7 bakerier verdt å sjekke ut i København

Melk & Honning har også snakket med Vanessa Krogh, medgründer og daglig leder av Villbrygg.

Villbrygg lager alkoholfrie drikkevarer basert på norske råvarer og startet allerede i 2018. Det selges idag på Vinmonopolet, utvalgte matbutikker, ulike barer og restauranter i Norge. Villbrygg består av kun økologiske eller viltvoksende ingredienser og så mye lokalt som mulig.

– Vi er livsnytere, glade i god smak og gode opplevelser, men kjente etterhvert et større og større behov for å ta vare på oss selv og naturen rundt oss. Det å bare leve for øyeblikkets nytelse kjentes etterhvert mer og mer meningsløst ut og vi søkte etter noe mer, forklarer Krogh om hvorfor merket ble startet.

Med Villbrygg vil ikke Krogh at å velge alkoholfritt skal føles ut som et stort kompromiss.

Krogh vil at drikken skal være bra for både deg og miljøet. Foto: Villbrygg

Ser dere et økende etterspørsel etter alkoholfrie alternativer?

– Absolutt! Vi opplever at det er en bevissthetsendring som foregår nå og flere og flere engasjerer seg.

– Da vi startet for nesten 6 år siden, spurte folk oss «Dere har ikke tenkt på å lage noe med alkohol da?»

Nå sier heller de fleste at de er så glad for at det endelig har kommet noe som kan være et tilfredstillende alternativ til alkohol. De skjønner greia, forteller Krogh.

Aldersgruppen som kjøper Villbrygg er bred. Krogh kan fortelle at de har kunder under 20 og opp i 70 årene.

Leskedrikken SKOG er et av Villbryggs mest solgte produkter. Foto: Villbrygg

– Vi selger en god del alkoholfritt, så vi ser en helt klar økende etterspørsel, forteller restaurantsjef Frida Bergheim for baren Tempo Tempo i Bergen til Melk & Honning.

Aldersgruppen forteller restaurantsjefen er varierende, men hun merker det er en del unge voksne fra 25 år og opp som oftest kjøper alternativene.

Les også
Dette ønsker Melk & Honning-redaksjonen seg denne våren

– Av alkoholfritt selger vi mye alkoholfri øl og alkoholfri ingefærøl. Vi selger enda mer av Villbrygg med typene Skog, Glimt, Flyt og Hagen.

Milla Vasbotten, eventansvarlig for baren Rampen i Oslo, forteller at de to siste årene har det vært en stabil økning av etterspørsel for alkoholfrie alternativer. 

– Hos oss er det populært med alternativer som Villbryggkombucha og alkoholfri øl, men også norsk cider som ofte har lavere alkoholprosent.

– Brus er også populært, men vi hører ofte fra kunder at de setter pris på å kunne velge mer voksne alternativer når de er ute, avslutter Vasbotten.

Drikker du mindre alkohol enn før?

Les også: Gjør endringer hos suksessen på Løkka

Siste saker

Mest lest nå
Les mer