I et marked der sneakers muligens er mer trendy enn noen gang popper det stadig opp nye merker, retro-merker får en ny vår, og flunkende nye modeller kommer til. Likevel er Nike fremdeles klart markedsledende og deres Air Max holder koken. Den 26. mars i år er det tredve år siden den først ble lansert, og datoen markerer ikke bare lanseringen av en joggesko – det var begynnelsen på en revolusjon innen sneakersmarkedet.
Derfor har Nike valgt å gjøre datoen til Nike Air Max Day, og gjennom hele måneden vil de feire den ikoniske modellen med forskjellige slipp innen familien – både retro-modeller og nye innovasjoner. Mars er med andre ord Air Max Month.
Torstein Haavorsen er manager i Knirckefritt og harbanka sneakersentusiast. Han har samlet på sneakers i mange år og har over 300 par i skoskapet. Han mener at Air Max definitivt har tålt tidens tann.
– Air Max er en av de klassiske joggeskoene til Nike. Den ble opprinnelig designet av Tinker Hatfield i 1987, og har etter dette kommet ut i utallige fargekombinasjoner og variasjoner – slik har de holdt seg relevante i alle år, forklarer Haavorsen.
Air har vært en stor del av Nike-familien helt siden Air Tailwind ble introdusert i 1979. I de første åtte årene var ikke skoen særlig synlig på markedet, det var først i 1987 da Air Max ble lansert at folk begynte å legge merke til skoen. Dette var starten på revolusjonen innen sneakerdesign og modellen spredte seg raskt blant både idrettsutøvere og sneakersentusiaster.
Siri C. Brockmeier har «noenoghundre» par joggesko hjemme etter mange år som skoselger på si – og en stor andel er med luft i sålene. Hun kjøper sneakers hovedsakelig til bruk, men må innrømme at hun også kan gå inn under betegnelsen samler.
– Til tross for variabel holdbarhet og design er Air Max fortsatt synonymt med joggesko for meg. Air Max 87 var nyskapende da den kom, både i form og funksjon. På 90-tallet gikk Nike i bresjen for innovativ design, noe spesielt Air Max 97 er et godt eksempel på. Det er i mitt syn modellen som opphøyet joggeskoen til et ikon utover anvendbar design, forklarer Brockmeier.
Brockmeier tror dog at det i utgangspunktet er personlige grunner til at modellene har holdt seg relevant for henne i alle disse årene.
– I dag er Air Max en tilbakeskuende merkevare som gjennom kontinuerlig nyslipp underbygger myten om sin egen relevans for forbrukerne. For min egen del har Air Max-merket levert sko som er nært knyttet til deler av livet mitt, så nært knyttet at de tidvis føles som om de i seg selv er det viktige. Det må være der svaret ligger, i gjenstandens relasjonelle verdi. For i komfort og kvalitet ble Air Max forbigått for lenge siden, forteller hun.
I løpet av den kommende måneden står det mange Air Max-modeller på lanseringslista – blant andre Nike Air Max 1 Anniversery, Nike Air Max 90 Ultra Flyknit og Nike Air Max 1 atmos Elephant. På selve Air Max Day er det modellen VaporMax som vil fylle butikkhyllene. Skoen tar Air-innovasjonen til nye høyder der sålen er laget utelukkende av luftbobler og en fleksibel Flyknit-overdel.
Brockmeier mener at disse tendensene til lanseringer av sneakers i begrenset opplag ikke bare er positivt. De siste årene har tilgangen på joggesko har eksplodert, men samtidig har det snevret. Den begrensende tilgangen på ettertraktede modeller har vært effektiv markedsføring for både Nike og Adidas. Hun mener dog at dette sliter på lojaliteten til gamle kunder og vil over tid minske interessen for nye produkter – og joggeskoentusiastene står faktisk for en veldig liten del av det totale markedet, estimatet ligger på 3%.
– I dag er det ikke lenger bare nyproduserte Jordan III som kommer i begrenset opplag, nå gjelder det også alle nye flaggskipmodeller i sjangeren sneakers, og alle fargene av disse. Produsentene og leverandørene har i samarbeid overbevist folk om at å få handle dyre joggesko er et gode. Kunder står i lange køer for å få muligheten til å delta i en loddtrekning hvor premien er å få lov til å bruke to tusen kroner på et par joggesko som en artist har fått æren av å velge fargene på, forklarer hun.
Av de mange modellene opp gjennom den 30 år lange historien er de mest ikonisk ifølge Torstein Haavorsen Air Max 87 aka Air Max 1, Air Max 90 aka Air Max III og Air Max 95.
– Disse tre skiller seg ut fra resten og er dessuten hip-hop klassikere! De to første er designet av Hatfield og 95 av Sergio Lozano. Min favoritt er Air Max 95. Og neon fargene er relansert minst 10 ganger, og det med god grunn!
Selv om han har flere hundre sneakers å sko seg med er det fortsatt noen par som står på ønskelisten.
– Jeg kunne gjerne tenkt meg 2006-7 utgaven av Supreme x Atmos x Air Max 95 med Leopard print! Men, jeg betaler aldri crazy re-sell prices på noe sneakers. Whole game gone crazy, avslutter samleren.