Acne ble startet i ’96 som et kreativt designkollektiv. 20 år senere er det et av Sveriges største eksportartikler.
Merkevaren er blitt synonymt med skandinavisk coolness. De utvider stadig, og åpnet i høst en svær flagship-store i trendy Seoul. Overraskende nok er det ikke før nå at kreativ leder Jonny Johannson satser på veskedesign.
Tirsdag denne uken ble Acnes første veskelinje lansert, i 5 forskjellige varianter.
– For meg er ikke en veske bare et objekt, men en personlig ting. Intensjonen er ikke å lage en ny ‘it-bag’, men å utforske utvalget av vesker og lage forskjellige stiler og karakterer. Jeg nyter virkelig å designe vesker, det er så skulpturelt, nesten som et kunstverk, fortalte Johannson i et presseskriv i forbindelse med lanseringen.
I tråd med Acnes heftige prisstigning de senere årene er veskene stivt priset, fra ca 11.000 og 20.000,-. De vil være å finne i utvalgte Acnebutikker og på nett.
Les også : Johnny Johanssons sønn er kampanjemodell