Tidligere i denne saken omtalte vi kolleksjonen som «Viviane Sassen-inspirert». Vivianne Sassen er fotografen bak høstkampanjen, ikke inspirasjonen.
Acne-grunnleggerens sønn, Frasse, er stjernen i motehusets høstkampanje. 11-åringen bærer volumiøs tweed, futuristisk tilbehør og pastellfarget ull fra svenskenes høstkolleksjon, som vanlig fotografert av Viviane Sassen.
– Jeg har sett den nye generasjonens holdninger til mote, hvor passform, snitt og karakter er avgjørende – ikke godkjennelse fra samfunnet, eller å følge normene. Jeg tenkte umiddelbart på Frasse, og er så glad han ville være en del av det, forteller Jonny Johansson til Dazed Digital.
Les også: Slik er Saint Laurents nye flaggskip
Sønnen bærer damekolleksjonen, og hele Acnes høstlinje var sterkt knyttet til kjønnsroller, likestilling og feminisme – også bokstavelig, med påsydde applikasjoner som «Gender Equality» og «Radical Feminist». Likevel møtte ikke Johansson utelukkende positive tilbakemeldinger. Blant annet style.com mente FW15 var overtenkt, komplisert og langt fra målgruppen.