Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Acne-grunnlegger er lei av kjendishysteriet

Screen Shot 2016-11-17 at 12.46.47

Foto via Instagram

Johnny Johansson startet Acne Studios da han bare var 26 år gammel. I løpet av 20 år har det Stockholm-baserte merket gått fra å være et jeansmerke til å bli synonymt med skandinavisk klesdesign og har nå omkring 30 butikker i storbyer rundt om i verden.

Merker i dag bruker mye penger på å markedsføre seg selv gjennom kjendiser og sosiale medier. Forskning viser for eksempel at folk stoler like mye på de de følger på sosiale medier, som sin egne venner når det kommer til produktanbefaling.

b1a63e04cdbf86f855eb4546cf82e8a56db90406

Foto via BOF

Den 46-årige svenske designeren er dog ikke så begeistret for merker som promoterer merkene sin gjennom kjendiser. Han forteller at han ønsker at mennesker selv skal finne fram til Acne, ikke at de skal bli betalt for å gå med det. Artister som Drake og Rihanna inspirerer han på et musikalsk nivå, men han ønsker ikke at de skal gå i hans design.

– Jeg har alltid vært skremt av kjendissirkuset. Du vil at folk skal spørre etter klærne dine istedenfor å tvinge dem til å gå i de. Jeg liker å holde en distanse fra kjendiser. Jeg vil heller se på dem og nyte det de gjør enn å putte et merke på dem. Det er veldig kjedelig når kjendiser dukker opp på moteshow i klær som er laget til dem fra det samme merke. Lar folk seg egentlig lure av det der? Jeg tror ikke det, forteller Johansson til GQStyle.

Les også: Sjekk Acnes nye flaggskip

Les også
19 SPM: Lisa Alexandra

Siste saker

Mest lest nå
Les mer