Nevner hun et produkt blir de gjerne revet vekk fra butikkhyllene.
Kjendiser og bloggere får kastet produkter etter seg til enhver tid, i håp om at de skal bli omtalt på sosiale medier.
Ifølge en ny undersøkelse er ikke dette bortkastet, for konsumenter har begynt å stole nesten like mye på disse menneskene som sine egne venner, melder Adweek.
Studien er utført av Twitter og analyseselskapet Annalect. Rundt 40% i undersøkelsen svarer at de har kjøpt et produkt etter at det har blir reklamert for fra noen de følger på sosiale medier, som Instagram, Twitter og Youtube. Omtrent 20% svarer at de forteller om produktet til venner og familie. Til sammenligning viser undersøkelsen at 49% stoler på anbefalinger fra såkalte sosiale medier-påvirkere, mens 56% stoler mer på sine egne venners anbefalinger.
Kardashian/Jenner-klanen er et ypperlig eksempel på sterke påvirkere på sosiale medier. Yngstemann i flokken, Kylie Jenner, sin tilstedeværesle på sosiale medier er stor – og når hun nevner et merke eller produkt blir de ofte revet fra butikkhyllene.
Men ifølge undersøkelsen er det ikke nødvendig at man er såkalt kjendis, så lenge man har en stor følgergruppe på sosiale medier har man makten til å påvirke dem.
#Sponsa?
Les også: Kjendisdamene løfter Puma