Nike med heldekkende badetøy – og vanntett hijab

Publisert:

Del innlegg:

Sikter seg inn mot muslimske kvinner.

Nike har tidligere lansert en vanntett hijab.

Nå kommer sportsgiganten med en full kolleksjon med heldekkende badetøy for muslimske kvinner.

Kolleksjonen, som har fått navnet Victory Swim, består av heldekkende tunikaer og leggings i vannavstøtende materialer.

Nikes designere ble inspirert til å lage kolleksjonen etter en omfattende research-reise. Til The New Yorker forteller kreativ ansvarlig for badetøy i Nike, Martha Moor, at de fikk mange aha-opplevelser da de så mødre være med barna sine på stranden.

Jeg husker teamet lurte på hvorfor kvinnene ikke var i vannet med barna.

Når designtemaet kom til Australia og snakket med badevaktene der, fortalte de at de fryktet at muslimske kvinner svømmende i tunge klær skulle utgjøre en drukningsfare.

Foto: Nike.com

En annen kilde til inspirasjon til den profesjonelle delen av kolleksjonen, er Zahra Lari fra Emiratene. Hun er den første kvinnelige kunstløperen som har deltatt i konkurranser iført hijab. Zahra er sjeleglad for at det nå er noen som har tatt utfordringene knyttet til påkledning på alvor.

– Tøyet trekker deg ikke ned, det hjelper meg å svømme bedre. Det er annerledes enn alt annet badetøy jeg har prøvd. Jeg vet at jeg kan bære dette med selvtillit, forteller hun til Evening Standard.

Les også: Hva synes Beyoncé om at folk kommenterer vekten hennes?

Siste artikler

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...