Her er de første Oslo Runway-designerne

Publisert:

Del innlegg:

F.v: Veronica B. Vallenes / byTiMo / Johnny Love / Moods of Norway
F.v: Veronica B. Vallenes / byTiMo / Johnny Love / Moods of Norway

 

I dag tidlig ble første dagsprogram for Oslo Runway lansert.

De første fire navnene er Veronica B. Vallenes, Moods of Norway, Johnny Love og byTiMo.

Fellesnevneren blant de fire er først og fremst at samtlige enten har oppnådd eller blitt spådd kommersiell suksess, og jobber med utlandet i sikte. Spesielt byTiMo har den siste tiden satset tungt på USA, i etterkant av suksess-samarbeidet med Pia Tjelta.

I desember i fjor var merket å se i amerikanske Vogue.

– Det er positivt at flere klesmerker med kommersiell suksess både på det norske og utenlandske markedet velger å holde vising under Oslo Runway. De fire aktørene har et ganske ulikt stilmessig uttrykk. Sammen gir det et bredt bilde av hva Mote-Norge har å by på, sier DN-journalist og forfatter av «Avkledd: På innsiden av norsk motebransje».

Les også: Topp 17 Instas fra Oslo Runway

It’s official ✨ #dayone #OSLRW #AW16

Et bilde publisert av THIS IS PR Fashion & Music (@thisispr)


Også mindre designere vil presentere

Både Johnny Love og byTiMo presenterte under august-visningen, mens Veronica B. Vallenes deltok i februar 2015. Moods of Norway er ny av sesongen, etter å tidligere ha bygget et navn på spektakulære separatvisninger – og enorme PR-stunts.

– Jeg så Veronica B. Vallenes under Copenhagen Fashion Week for et år siden, det er gøy at hun vender hjem.Hun er etter min mening høydepunktet blandt de fire, sier Recens Paper-redaktør Elise By Olsen om den 36-årige designeren.

De fire designerne utgjør trolig første halvdel av designerne, mens andre halvdel lanseres senere denne uken.

Etter det Melk & Honning kjenner til vil andre halvdel utgjøre mindre kommersielle designere.

– Personlig synes jeg det er viktig at arenaen både viser mangfoldet i bransjen og fungerer som et godt utstillingsvindu for de aktørene som ikke har like mye å hente på å vise seg frem på utenlandske moteuker. Jeg kjenner til hvilke designere som vil vise torsdag, og kan røpe at det vil inkludere mer frittstående designere, hever Jorun Aartun.

Forfatter og journalist, Jorun Aartun. Foto: Truls Qvale.
Forfatter og journalist, Jorun Aartun. Foto: Truls Qvale.

 

Ny arena

Siden forrige sesongs visning i Kulturkirken Jakob har iniativtakerne tatt flere grep. Prosjektet er utvidet fra én dag til to, og visningsarenaen er byttet til Operaen.

– Operaen vil fungere som en fin ramme for arrangementet. Det store spørsmålet er om de har klart å få flere utenlandske journalister til å dekke eventet. Jeg er også spent på om arrangementet har klart å få flere innkjøpere på tråden enn sist. For designerne er det selvsagt viktig at showene både skaper blest om merkeværen og hylleplass i butikken, avslutter forfatteren.

Jostein Wålengen
Jostein Wålengen er redaktør for Melk & Honning. Han startet i Natt&Dag i 2007, og har siden jobbet som skribent, stylist og konsulent for en rekke magasiner, artister og klesmerker. I 2012 åpnet han klesbutikken NR.9, som han fortsatt eier og driver. Jostein bor og jobber fra Oslo.

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...