Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Monsterstunt fra Moods of Norway

Norsk dressreklame koster skjorta.

Moods-of-norway-gullruten

(SKJERMBILDE TV 2)

 

Under lørdagens Gullruten-sending ble utdelingen avbrutt av reklame Norge knapt har sett maken til, selv i disse content marketing-tider. Stryn-baserte Moods of Norway fylte TV-skjermene med en omskrevet versjon av serien Frikjent, hvor handlingen sentreres rundt dressen til Nicolai Cleve Broch.

moods-of-norway-gullruten

Integrert som en del av hovedsendingen, med omtrent alle Norges skuespillere på laget, ligger honorarene alene på flere hundre tusen. I tillegg kommer produksjonsutgifter og kostnader til TV 2, både som sponsor og for stuntet.

– Med et seertall på 800.000 som utgangspunkt, kan man anslå at visningen har en brutto verdi på 1,15 millioner kroner, sier Dag Ormåsen, innkjøpsdirektør hos Starcom.

moods-of-norway-gullruten

Den senere tiden har Moods-gutta jobbet mot et mer moderne, internasjonal preget uttrykk – blant annet ved hjelp fra Snøhetta og svenske Great Works. Den bonderomantiske kortfilmen kan imidlertid tyde på et større fokus på norsk distribusjon.

– Det kan se ut som ut de forsøker å sikre hjemmemarkedet. Det er ikke lett å re-brande seg, spesielt ikke med en så sterk profil. Markedet de ville inn på er ikke synonymt med Moods of Norway-kunden, men heller folk som rynker på nesen av traktorer og humor. Å turnere begge leire virker nært umulig, sier moteviter Ida Eritsland til Melk & Honning.

moods-of-norway-gullruten

Moods slag på stortromma er dristig. 2014 var et tøft år for merkevaren, og den 400 kvadratmeter store butikken i sentrum av New York er nå stengt – mens Los Angeles-butikken forblir åpen. Årsomsetningen i 2013 endte på 344 millioner kroner, med et positivt resultat på 19,4 millioner. Dagens Næringsliv meldte i november en 2014-omsetning anslått til mellom 325 og 330 millioner, med et underskudd på 1-5 millioner kroner. Den gang forklarte medgründer Jan Egil Flo tilbakegangen med «…mange sterke aktører og knallhard konkurranse».

– I årene fremover tror jeg de kan utvikle seg moderat innen eget felt – som et sterkt brand, med en etablert målgruppe. Men jeg tror ikke på noe nytt salgseventyr, legger Eritsland til.

moods-of-norway-gullruten

Abonnenter kan se reklamefilmen hos TV 2 Sumo – og om Cleve Brochs prikkete blazer/shorts-kombinasjon faller i smak, kan Majolica Blue-dressen kjøpes her.

Se også: Ari Behn gratulerer Moods of Norway (VIDEO)

Siste saker

Mest lest nå
Les mer