Bringing Buffalos back.
Før det var Vans, Converse og Supergas med platå var det Buffalo – platå-sneakeren over alle platå-sneakers. 90-tallets favorittsko var ikke bare på alle tenåringsbein fra Oslo til Tokyo, men var også blant favorittfottøyet til Spice Girls som ofte opptrådde i litt mer spenstige og fargerike utgaver.
Nå, 20 år etter deres glansdager, har produsenten av Buffalo i London bestemt seg for å relansere skoen i 2017. Modellen som ble sluppet denne helgen er dog ikke av samme lekne variant som Sporty Spice gikk med en gang i tiden, men en utgave som er litt vennligere for øyet.
– Vi oversetter 90-tallsånden til den nye generasjonen med nye ansikter, for å møte et ungt, urbant publikum som ønsker å oppdage de nyeste trendene. Hver stil vil være akkurat det samme – vi endret ikke noe av designene, vi ønsket at det skulle være de ikoniske skoene. Men fra nittitallet til i dag blir materialene litt bedre, fortalte Alexandra Preusche, en av skoens ledende markedsførere, til WWD.
Skoene, som slapp denne helgen, er tilgjengelige i kun to farger – svart og hvit – og med enten high tops eller low tops. I England selges skoene eksklusivt hos nisje-butikken Browns i London og allerede én uke innen lanseringen var ventelisten for skoene full.
Heldigvis trenger du ikke reise til London for å gi føttene dine en overdose nostalgi. Sneaker-himmel YME i Oslo har tatt i den relanserte Buffalo modellen. Jafar Haidar fra YMEs herreavdelig fortalte Melk & Honning hvorfor nettopp Buffaloen er skoen du burde ønske deg til jul.
-Buffaloskoene er kanskje de råeste platåskoene der ute, og har mye edge. De gjør seg også som vintersko, ettersom de er såpass robuste.
Han forteller at platåskoene har gjort et stort comeback generelt, og det skulle ikke bare mangle at de originale blir relansert.
– Vi har også sett Eytys og Balenciaga ha suksess med sine Angel og Triple-s sko. Sistnevnte lager en morsom Crocs i platåversjon, forteller Haidar.
Hovedbilde: TokyoStyle.com
Les også: Juicy Couture gjør comeback