Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Se høydepunktene fra couture-uken hos Melk - her fra Dior
Bridgerton eller Christian Dior? Foto: Vogue Runway

Dette var høydepunktene fra couture-visningene

Fire couture-show var best denne sesongen.

Sjeldent har man hatt større behov for å drømme seg bort til en verden av vakre klær enn nå under pandemien. Ute er det bitende kaldt, vaksineringen går i snegletempo og de færreste har ikledd seg noe annet enn komfortable klær siden årsskiftet. Couture-moteuka kom derfor i grevens tid. Her kan man hvile øynene på vakre kreasjoner (man nok aldri får råd til) fra alle de største luksusmotehusene.

Det hele foregikk på godt, gammeldags COVID-vennlig vis. Altså bak lukkede dører, med digitale vrier for å få det ut i de tusen hjem.

Her har vi samlet fire av couture-showene som av ulike grunner står igjen som høydepunkter.

Les også: Nå gjør luksusmerket store endringer

Fendi couture SS21

Karl Lagerfeld var ansvarlig for Fendi sine kolleksjoner i utrolige 54 år. Da han gikk bort i 2019, knyttet det seg stor spenning til hvem som ville ta over stafettpinnen. Silvia Venturini Fendi hadde det midlertidige ansvaret frem til valget var tatt. I september ble det kjent at Kim Jones var den heldig. Han er allerede herredesigner for Dior Homme – en posisjon han fortsetter i parallelt med Fendi-jobben.

Hans første kolleksjon for merket var couture-kolleksjonen som ble vist frem i Paris 27. januar. Det mest påfallende var utvilsomt castingen. Her dukket både gamle travere og fresh faces opp på rekke og rad. Naomi Campbell, Kate Moss og datteren Lila Moss, Bella Hadid, Cara Delivingne, Christy Turlington og Demi Moore dukket opp på catwalken. Sistnevnte fikk forøvrig mye oppmerksomhet på sosiale medier for å være nærmest helt ugjenkjennelig, og ryktene gikk om ikke 58-åringen hadde vært en tur til kirurgen sin i forkant av showet.

Couture-kolleksjonen i seg selv var inspirert av selve kultureliten i London på starten av 1900-tallet, nemlig The Bloomsbury Group. Gjengen, som blant annet bestod av Virginia Woolf, levde et liv i sus og dus preget av mye festing og holigong. Dette så man i kolleksjonen gjennom mønstre som så ut som de var direkte inspirert av tapetene i gruppens landlige villaer, florlette kjoler og tidvis mer strenge fasonger i herreplaggene. Vogues Anders Christian Madsen skrev i sin kritikk at det var tydelig at Jones har designet en kolleksjon ut i fra nysgjerrighet og åpenhet – noe som må sies å være en god inngang når man tar over et motehus etter 50 år med Lagerfeld som kusk.

Fra Fendi sin Couture-visning for 2021
Foto: Vogue Runway

Valentino couture SS21

Pierpaolo Piccioli har hatt stor suksess som designer for Valentino. Kolleksjonene får gjennomgående gode kritikker, spesielt for de forseggjorte, finurlige detaljene. Selv i ready-to- wear-kolleksjonene er dette tilfellet, men når couture-kolleksjonene skal skapes, og budsjettet er et helt annet hva gjelder stoffer og materialer, når det hele et nytt nivå.

Kolleksjonen han presenterte under couture-uken fikk navnet Temporal. Dette handlet visstnok både om det å leve i nuet, og kvaliteten i disse plaggene, som alle sammen er laget for hånd og forhåpentligvis vil være tidløse. Det generelle inntrykket var at dette var couture for det moderne mennesket, som ikke bare går på gala hver helg, men faktisk lever et normalt liv. På reise, på farta, rundt om i storbyer. Vel, det vil si når det ikke er en pandemi. Fargeskalaen gikk fra hvitt til knallgult, gressgrønt til fuscia og over i brunt.

Castingen var, slik den har vært de siste par årene, mangfoldig. Og for første gang dukket også menn opp på catwalken for luksusmotehuset.

– Couture er for folk. Jeg bryr meg ikke om kjønnsbestemt mote. Min inspirasjon er flytende og grenseløs. En trenchcoat er tross alt både for menn og kvinner, sa Piccioli til Vogue i forbindelse med showet.

Den norske modellsuksessen Signe Veiteberg dukket forøvrig opp på catwalken.

Fra Valentino sin Couture-kolleksjon for 2021
Foto: Vogue Runway

Dior couture SS21

Maria Grazia Chiuri tok over stafettpinnen som sjefdesigner for Dior i 2016 etter Raf Simons. Hun ble med det den aller første kvinnen til å sitte i den rollen hos det erkefranske motehuset. Siden den gang har hun valgt å spille både på feminisme og aktivisme og gjort seg bemerket som én som designer klær for den moderne kvinnen. Under couture-uken i 2019 designet hun for eksempel en kolleksjon som i stor grad hyllet den enestående filmskaperen Agnes Varda.

Denne gangen har hun valgt å la seg inspirere av tarot. Dette fordi hun mener det er en klassisk ting at mennesker søker mot deg mystiske når store, skumle skifter skjer i verden – slik som under pandemien. Couture-kolleksjonen ble vist frem i form av en film laget av Matteo Garrone.

– Vi valgte å lage en film der en jente går inn i et slott. Der finner hun en labyrint som skal representere en indre reise. Ettersom hun møter de ulike tarot-figurene blir hun nødt til å gjøre store livsvalg. På den annen side møter hun også ulike deler av sin egen personlighet og lærer samtidig å ikke være redd for fremtiden», forklarer Chiuri til Vogue.

Christian Dior selv skal ha oppdaget tarotkort under andre verdenskrig. Søsteren hans var med i den franske motstandsbevegelsen, og Dior ønsket å kikke inn i fremtiden. Hun skal ha blitt satt i kvinneleiren Ravensbruck, og siden inspirert designeren med sin styrke til å implementere mer blomster og femininitet inn i sine kolleksjoner.

Kolleksjonen består kjoledrømmer som ser ut som de kunne vært hentet rett ut av et maleri fra 1700-tallet. Enkelte minner også om Gustav Klimts gyldne malerier, eller rett og slett kostymene i Netflix-suksessen Bridgerton. Men ingen Chiuri-kolleksjon uten androgyne elementer. Her finner man både dresser, lave boots, caper og – det som nærmest har blitt hennes varemerke: bereten.

Les også: Se alle visningene fra Copenhagen Fashion Week live her

Foto: Vogue Runway

Chanel couture SS21

I likhet med hos Fendi, var Karl Lagerfeld også sjefdesigner for Chanel i en årrekke. Hans etterfølger ble hans høyre hånd Virginie Viard, som hadde jobbet tett med den legendariske designeren hos det erkefranske motehuset i 30 år.

Merkets couture-kolleksjon for vår og sommer 2021 ble tradisjonen tro holdt på Grand Palais midt i Paris. Her var deres formuende couture-kunder, som sitter rundt om i hele verden, invitert til å følge det hele via Zoom.

Viard hadde denne gangen latt seg inspirere av noe som mange har måttet avlyse i forbindelse med koronakrisen, nemlig brylluper. Hun inviterte nemlig inn til et posh låvebryllup, der modellene var gjestene. Og de var ikke hvem som helst. Penélope Cruz, Lily-Rose Depp, Charlotte Casiraghi og Marion Cotillard var alle til stede. Ifølge WWD skal både rideantrekk fra Camargue og filmen Time of the Gypsies fra sent 80-tall, regissert av Emir Kusturicas også vært på mood boardet.

Og helt i tråd med et vaskeekte sommerbryllup, dukket modellene opp i blomstrete kreasjoner, noen av dem med blomsterkrans rundt hodet. Andre hadde kjoler med rysjer eller åpne partier, noen bar solbriller og hælene – de var av den tykke varianten som ikke synker ned i gressplenen fortere enn du kan si: «Velkomstdrink i hagen».

Foto: Vogue Runway

Les også: Slik former kvinner motebransjen og de største motehusene nå

Siste saker

Mest lest nå
Les mer