Mens motehusene nå begynner å tenke på endringer i motekalenderen, har Zara for lenge siden dratt nytte av å kunne hente inspirasjon som kan sendes ut i butikkene sporenstreks.
Med 41 år på markedet er den spanske kjeden blitt velkjent og i fjor kåret High Snobiety dem til verdens femte største motemerke. En finner klesbutikken i 88 land og 50 % av produktene skal visstnok være produsert hjemme i Spania. Under er fem andre ting du kanskje ikke visste om klesgiganten:
Les også: Zara tilbyr kjønnsnøytral kolleksjon
1. I 2012 signerte de under på Greenpeace sitt engasjement om null utslipp
2. Zara skal ifølge Popsugar ha betalt 324 millioner dollar for å kunne ha butikk i 666 Fifth Avenue i New York. I tillegg bruker kjeden lite penger på reklame, men fokuserer heller på å åpne butikker nær high-end-butikker.
3. Nettsiden skriver også at kjeden kan lage og distribuere et helt nytt design i løpet av 1-2 uker (i motsetning til flere merker som kan jobbe med kolleksjoner opptil flere år i forveien).
4. I oktober var mannen bak, Amancio Ortega, på førsteplass over verdens rikeste i hele fire timer.
5. Originalt het kjeden Zorba, oppkalt etter filmen Zorba the Greek, men en bar rett i nærheten hadde allerede det navnet. Dermed byttet Ortega rundt på bokstavne til Zara kom fram.
Les også: 6 norske modeller du bør kjenne til