Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
5 kjappe motenyheter
Foto: Instagram/@gucci

5 kjappe motenyheter

Din etterlengtede dose motenyheter.

Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.

Filippa K henter inn ny sjefsdesigner fra populært motehus.

Det svenske merket har utnevnt Liisa Kessler som ny kreativ direktør. Kessler har bakgrunn fra flere store franske motehus som blant annet Saint Laurent, og tar over roret etter merkets grunnlegger Filippa Knutsson, som sluttet i rollen sin i 2019. Kessler har studert motedesign ved Berling University of the Arts og har kompetanse innen skreddersøm og design. Hennes første kolleksjon vil vises frem i juni.

Det meste av karrieren har hun tilbrakt i Paris, hvor hun begynte hos Chloé da Clare Waight Keller fremdeles var sjefsdesigner der. Hun har også jobbet for Lanvin og Y/Project, og jobbet i fem år i Saint Laurent under Anthony Vaccarello som senior designer for visningskolleksjonene.

– Jeg er veldig spent på og takknemlig for å få denne muligheten hos Filippa K. Filippa Knutsson var en av pionerene som etablerte den nå ikoniske looken med skandinavisk minimalisme tilbake på tidlig 90-tallet. Visjonen hennes med en ukomplisert, ønskelig og bærekraftig garderobe er like relevant i dag som da merket ble grunnlagt, sier Kessler i en pressemelding.

5 kjappe motenyheter
Liisa Kessler. Foto: Filippa K

Gucci kritiseres for sin nyeste kampanje.

Det italienske motehuset får slakt i sosiale medier etter å ha brukt ekte tigre i sin nyeste kampanje. Motekampanjen som feirer det kinesiske året – denne gangen i tigerens tegn – har fått navnet GucciTiger og ble vist frem på Instagram tidligere denne måneden, ifølge The Independent.

Les også
Vårmote med Chris Abolade: - Slapp, sexy og ON!

Kampanjen viser frem en rekke klesplagg og tilbehør til dame og herre med tigre på, hvor modellene hygger seg med afternoon tea blant flere ekte tigre. Gucci skal ha skrevet i en caption på Instagram at de støtter The Lion’s Share Fund, et initiativ for å beskytte utrydningstruede arter, og at natur og ville dyr «er spesielt viktige» for merket.

Motehuset skal hevde at tigrene er fotografert i et trygt miljø, nøye passet på av dyrevelferdsorganisajsoonen American Humane, og så photoshoppet inn i bildene.

Kampanjen har likevel ikke falt i god jord på sosiale medier.

«Dyr er ikke et motetilbehør», skal en bruker ha skrevet.

«Det er ikke okay å bruke ville dyr i reklame», skriver en annen.

«En tiger er ikke et kjæledyr», skriver en tredje.

Dyrevelferdsorganisasjonen World Animal Protection (WAP) skal ha kritisert kampanjen for å «glorifisere fangede dyr», ifølge The Independent.

«Uansett om dyret er blitt oppfostret i fangenskap eller fanget fra villmarken, er stresset disse tigerne blir utsatt for når de blir tvunget til å posere for bilder enorm. Ved å vise frem tigre som fotorekvisitter, oppfordrer Guccis motekampanje forbrukere til å behandle dem på den samme skadelige måten» sier WAP til The Independent.

Britiske Vogue dedikerer forsiden sin til 9 svarte modeller.

Nylig slapp britiske Vogue sin februarutgaven – denne gangen med hele ni modeller på coveret, hvorav alle modellene har afrikansk bakgrunn. Modellene er Adut Akech, Anok Yai, Majesty Amare, Amar Akway, Janet Jumbo, Maty Fall, Nyagua Ruea, Abény Nhial og Akon Changkou.

Les også
Valentines kolleksjoner du ikke kan gå glipp av!

«En mektig kohort av regjerende og up-and-coming superstjerner som ikke bare har dominert catwalken og kampanjer, men som har skiftet linsen som mote blir sett på gjennom over hele verden», skriver Edward Enninful, sjefsredaktør i britiske Vogue om valget av modeller for coveret av februarutgaven.

Enninful er selv født i Ghana, men flyttet til England da han var liten.

«De er kanskje alle globale borgere i disse dager, men alle disse briljante modellene er av afrikansk opprinnelse. Tradisjon tro bringer februarutgaven Vogues første destillasjon av de nyeste kolleksjonene til leserne. Og som enhver moteobservatør har sett under sesongens visninger, har økningen av afrikanske modeller følt, endelig, som en permanent revolusjon», fortsetter han.

Herremotelegende gikk bort 91 år gammel.

Den italienske moteskaperen Nino Cerruti har gått bort, 91 år gammel som følge av komplikasjoner under en operasjon. Han blir sett på som den første som skapte den dekonstruerte jakken for menn, ifølge WWD.

En dekonstruert jakke er rett og slett en mer avslappet blazer uten fôr på innsiden.

Cerruti ble kjent for å ha funnet opp casual chic innen herremote. Hans første herrekolleksjon, Hitman, ble vist i 1957, og ble sett på som revolusjonerende innen herremote på den tiden. I 1967 startet han opp merket sitt med herreklær, og det påfølgende året begynte han med dameklær i tillegg.

Designeren ble sett på som en høyst respektert gentleman, kjent for sin eleganse og godhet. Cerruti skal også ha hatt et øye for talent, og skal ha oppdaget Giorgio Armani i 1964. Armani jobbet for Cerruti frem til 1970.

Les også
Vårmote med Ingrid Repaci

Stjernefylt catwalk for Prada.

Prada avsluttet herremoteuken i Milano. Det italienske motehuset lot denne gangen en rekke store stjerner få gå ned catwalken – og stjele showet.

Kyle MacLachlan åpnet visningen. 62-åringen er for mange best kjent fra serier som ikoniske Twin Peaks, Sex & Singelliv og Frustrerte Fruer, men spilte også president Roosevelt i NRK-serien Atlantic Crossing.

På catwalken kunne man også se kjente skuespillere som Asa Butterfield, kjent fra tv-serien Sex Education, og Thomas Brodie-Sangster – kjent fra Netflix-suksessen The Queen’s Gambit – og ikke minst Love Actually.

Jeff Goldblum fikk æren av å avslutte visningen, til stor begeistring fra pressen og sosiale medier. Det er imidlertid ikke første gangen motehuset velger å caste kjente skuespillere. I 2012 skal Prada ha brukt blant annet Willem Dafoe, Gary Oldman og Adrien Brody, ifølge WWD.

Les også: Nå spås dette å bli årets it-frisyre

Siste saker

Mest lest nå
Les mer