Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Ye
Ye shopper mye på Balenciaga for tiden. Nå skal de to samarbeide for GAP. (Foto: Instagram / @dondasplace)

5 kjappe motenyheter

Din etterlengtede dose motenyheter.

Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.

Ye x Demna x Gap

Nyheten slapp rett før helgen, i kjølvannet av Ye og Julia Fox’ veldokumenterte dater i Miami og New York. Multikunstnerens samarbeid med Gap får nå en annen gigant med på laget. For nå skal Demna (Gvasalia) fra Balenciaga være med – i alle fall en stund.

Yeezy
Demna og Ye på shoot for Gap? (Foto: Instagram / @dondasplace)

‘Yeezy Gap Engineered by Balenciaga’ er deres første offisielle samarbeid, etter mange felles møtepunkt. Ye satt på første rad da Balenciagas nye couture-kolleksjon ble vist, og kler opp både eksen, seg selv og sin nye flamme i merket. SUB – arkitektkontoret som gjør alle Balenciagas visninger og butikker, sto på sin side for scenografien til Donda-konsertene nylig, sammen med Demna.

‘Dette prosjektet tillater meg å samarbeide med Ye i å skape utilitaristisk mote for alle’, sier Demna i en uttalelse til Vogue. Han peker på at de to deler en sans for ‘urban minimalisme og poesi’ i sin estetikk, samt et ønske om å pushe grenser. Det første droppet er ventet i juni, med et nytt senere i 2022.

Yeezy
Logoen til Yeezy x Gap (Kilde: Gap)

Stoler du på frisøren din? Instinktiv klipping er veien til den nye it-frisyren, ifølge The Guardian

Hårtrender er i vinden for tiden. Handler det om at folk farger, klipper og fresher opp frisyren i frustrasjon over nok en vinter tilbrakt på Zoom? Sikkert er det ihvertfall at hår er gøyere enn på lenge. Tenk bare på comebacket til mulleten (altså hockeysveisen), guttepermanent, buzz-cuts eller ‘the shallet’ – en ‘shaggy mullet’ sett på blant andre Miley Cyrus.

Les også
Norsk designstjerneskudd: Fra jenterommet til Paris Fashion Week

Nå rapporterer The Guardian om det siste innen hår; nemlig ‘instinktiv klipping’.

De skriver at dette ikke er for de lettskremte. For det handler om at frisøren får frie tøyler til å frihåndsklippe basert på kundens ansiktsform, hårrutine og -kvalitet. Resultatet skal være en frisyre unik som deg; ofte en kombinasjon av klipping, lagvise pasjer og skjæring av håret om hverandre.

Frisører selv er ofte vant til å kombinere kundens forventninger med å finne ut hva som passer hver enkelt best. Så ta med deg inspirasjon, men gi frie tøyler – så får du det som kalles ‘ bespoke styling’ – og kanskje vårens kuleste sveis.

Miley Cyrus lukket New York Fashion Week for Marc Jacobs
Miley Cyrus’ ‘shallet’ er god inspirasjon for en ‘bespoke styling’. Foto: Mike Coppola/FilmMagic

Fashion Act’ skal gjøre New York til et forbilde for bærekraft i moteindustrien

Moten er – som vi alle vet – en miljøversting. Moteproduksjon står for mellom 4 – 8 prosent av hele verdens karbonutslipp, for ikke å snakke om dårlige arbeidsvilkår, tekstilavfall og promotering av akselererende forbruksmønstre. Hvorfor klarer vi ikke ta grep?

Problemet handler i stor grad om regulering, skriver Vogue – at det er opp til hver enkelt produsent, designer og forbruker å ta gode valg for fellesskapet. Politiske tiltak og lovverk er neste ikke-eksisterende – før nå.

For nå går New York foran som et eksempel til etterfølgelse – med ‘Fashion Act’.

New York er en av verdens største motehovedsteder, og gjør med denne loven bransjen ansvarlig for sine handlinger. Under et nytt lovverk vil alle merker som omsetter for over 100 millioner dollar ‘måtte dele sine supply-kjeder, vise sin miljømessige og sosiale påvirkning og sette bindende mål for å redusere disse’.

Les også
Märtha Louise i Vogue Scandinavia

Utslippsraten skal være kompatible med mål satt via Paris-avtalen. I tillegg må selskap være åpne om materialbruk og arbeidsvilkår ved sine produksjonssteder. Hvis selskaper nekter, vil de bli ilagt en ekstra skatt på 2 prosent av årlig omsetning, som skal gå til å ‘finansiere prosjekter øremerket miljørett’.

Når kommer Norge på banen?

H&M satser på second-hand-markedet med Sellpy
Motemerker møter tøffere krav i New York – her fra en H&M-butikk. (Foto: Noam Galai/Getty Images)

Kvinnelige beautygründere dominerer Forbes ’30 Under 30′ Hall of Fame

Det er ingen hemmelighet at skjønnhet er en populær og lønnsom kategori.

I den sammenheng er det kanskje ikke så rart at blant gründerne på Forbes Hall of Fame for deres ’30 under 30’-liste finnes hele tre kvinnelige skjønnhetsmoguler (av de 10 kvinnene på lista).

Rihanna (Fenty Beauty), Kylie Jenner (Kylie Cosmetics) og Emily Weiss (som grunnla merket Glossier) har alle selskap som er verdt over 1 milliard dollar; self-made eller ei.

Av andre kvinnelige megagründere finner vi kjente navn som Miley Cyrus, Naomi Osaka og Malala Yousafzai, som alle viser stor businessteft i tillegg til sine mange prosjekter og talenter.

Rikest av dem alle er imidlertid Rachel Haurwitz (36) og Melania Perkins (34). Haurwitz er medgründer av selskapet Caribou Biosciences, som jobber med gensaksing, og Intellia Therapeutics – med en markedsverdi på over 10 milliarder dollar kombinert. Melania Perkins (34) fra Australia står bak det digitale designverktøyet Canva – og troner aller øverst med et selskap med estimert verdi på intet mindre enn 40 billioner dollar.

Emily Weiss
Glossier-grunnlegger Emily Weiss har fått plass på Forbes ’30 under 30′ Hall of Fame. (Foto: Instagram / @emilyweiss)

Dior: John Gallino (1997 – 2011)

John Galliano er designeren som falt lengst av dem alle – fra en soleklar plass på toppen av moteindustrien som sjefdesigner for Dior, til paria over natten. I 2011 havnet han nemlig i en diskusjon med noen gjester på stambaren sin i Paris, og lirte av seg hårreisende antisemittiske fraser og utsagn for åpent mobilkamera. Det hjalp ikke at han var beruset og tok inn på rehab rett etterpå – jobben og ryktet sto ikke til å redde.

Les også
Bomber-jakker og camo; CPHFW-runwayen oppsummert

Nå – over 10 år senere, er han (delvis) tilgitt og etablert som sjefsdesigner for Maison Martin Margiela, men har ikke gjenskapt magien (eller den hysteriske appropriasjonen) fra Dior-tiden. Nå kommer en bok som ser tilbake på Gallianos arv ved det sagnomsuste motehuset.

Dette er den femte boken i en serie som presenterer alle sjefsdesignernes perioder ved motehuset, skriver WWD. Boken, som er gitt ut av Assouline, er skrevet av John Bolton, kurator ved The Costume Institute ved The Met. Han beskriver Galliano som en ‘romantisk historieforteller som passet perfekt til Diors estetikk’ og at hans fantasi og eskapisme representerte det sene 90- og tidlig 2000-tallet perfekt.

Galliano
En ny bok presenterer Gallianos periode som sjefsdesigner for Dior. (Kilde: Assouline)

Les også: Motenyhetene som sjokkerte oss mest i 2021

Siste saker

Mest lest nå
Les mer