Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Anna Wintour blir enda mektigere
Anna Wintour og Edward Enninful i britiske Vogue. Foto: Ryan Emberley/amfAR via Getty

5 kjappe motenyheter

Din etterlengtede dose motenyheter.

Hvem, hva hvor? Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på motenyheter fra bransjen. Ikke gå glipp av siste nytt.

Ryktene svirrer om at Vogue Paris forsvinner.

Nylig kunne Vogue Paris feire 100 år som magasin. Det franske motemagasinet er det eneste magasinet i Vogue-universet som er oppkalt etter en by. Alle de andre utgavene er oppkalt etter land, som Vogue America og Vogue Italia.

Nå svirrer ryktene om at navnet Paris vil droppes fra coveret for første gang på 70 år. Og det skal være amerikanske Vogues redaktør Anna Wintour som står bak, ifølge The Independent.

Nyhetsnettstedet skriver at den berømte Vogue-redaktøren med dette «knuser den elitistiske Parisiske ånden».

Anna Wintour kaster seg inn i bærekraftsdebatten
Anna Wintour. Foto: Sam Tabone/Stringer via Getty

Wintour skal ha pushet «amerikanske woke verdier» på det franske magasinet i et forsøk på å øke salgstallene, ifølge nettstedet, som viser til den franske avisen Le Figaro.

«Vogue har fjernet Paris fra kartet», skriver avisen i et innlegg, og hevder at neste utgave av franske Vogue som når bladhyllene 4. november ikke vil ha navnet Paris på coveret.

Emmanuelle Alt, som var sjefredaktør i Vogue Paris i ti år, forlot magasinet i september og ble erstattet med Eugenie Trochu, tidligere moteredaktør på nett for samme tittel. Dette skjedde i kjølvannet av at Vogue-eier Condé Nast i fjor annonserte en omstrukturering av Vogue-titlene, hvor blant annet utvalgte nøkkelpersoner skulle fungere som redaktører for flere magasiner av gangen, skriver The Independent. Deriblant Edward Enninful fra britiske Vogue.

Emmanuelle Alt
Emmanuelle Alt tidligere i år. Foto: Edward Berthelot via Getty

It-merket Jacquemus lanserer parfyme.

De fleste som kjenner til Jacquemus, forbinder det franske it-merket med enorme stråhatter- og vesker, mikrovesker, fanskaren med Kendall Jenner, Rihanna og Bella og Gigi Hadid i spissen, samt glamorøse motevisninger i Sør-Frankrikes berømte lavendelenger.

Nå lanserer motemerket duft for første gang, ifølge WWD.

Gigi Hadid åpner opp om graviditeten
Gigi Hadid på catwalken for Jacquemus i Paris i januar 2020. Foto: Peter White via Getty

Jacquemus-designer Simon Porte Jacquemus har teamet opp med det spanske duft- og motehuset Puig, som skal være kjent for sin eventyrlige merkevarebygging. Puig skal ha bygget opp duftbusinessen for en rekke kjente merker, og har blant andre Paco Rabanne, Carolina Herrera, Jean Paul Gaultier og Nina Ricci i sin portefølje. Duftene har gjort Puig til verdens femte største duftskaper, ifølge nettstedet.

Jacquemus har imidlertid til gode å bekrefte nyhetene, men ifølge nyhetsnettstedet skal prosjektet introduseres i løpet av 2022.

Designeren og hans selvtitulerte merke er kjent for å teste ut andre områder enn mote. Merket har tidligere åpnet blomsterbutikk og kafé, og restaurant i Paris.

Anya Taylor-Joy er ny Dior-ambassadør.

Helt siden hun trollbandt en hel verden i koronalockdown i rollen som sjakkesset Beth Harmon i Netflix-suksessen The Queen’s Gambit i fjor, har Anya Taylor-Joy også fascinert på den røde løperen.

Emmy Awards
Anya Taylor-Joy under årets Emmy Awards ikledd Dior. Kjolen skal ha tatt 200 timer å lage, og det gule capet 250 timer. Foto: Rich Fury via Getty

Nå er Anya Taylor-Joy blitt global ambassadør for Dior, ifølge Harper’s Bazaar.

Skuespilleren skal ifølge magasinet representere både mote- og makeup-linjene til det franske motehuset.

Skuespilleren er blitt kledd opp i kremen av motemerker, og kan med sitt lange blonde hår og tidløse utseende sees på som 2021 sitt svar på Hollywood-diva Veronica Lake.

25-åringen var blant motehøydepunktene under filmfestivalen i Cannes i sommer, da hun troppet opp i en vintage sjokkrosa kreasjon med matchende slør signert Dior. Det i forbindelse med visningen av hennes snart premiereklare skrekkfilm Last Night in Soho.

Norske Swims har kjøpt tilbake merket sitt.

Swims ble startet opp i 2006 av Alexander Eskeland og Johan Ringdal, og ble aller først kjent for kalosjene sine og de oransje fargene. Da merket etter hvert begynte å gjøre det bra i utlandet, kom flere investorer på banen.

– Vi kom på radaren til utenlandske investormiljøer. Vi hadde jo verken kompetanse eller midler til å markedsføre dette ordentlig. Så vi gikk i kompaniskap med et amerikansk investeringsselskap, har Eskeland tidligere uttalt til Akersposten.

Swims
Fra den nye kolleksjonen. Foto: Swims

Det gikk ikke så altfor bra, med plutselig for mange kokker med sterke meninger.

Etter å ha blitt kjøpt av amerikanske eiere, vender Swims nå tilbake til Norge etter å ha kjøpt tilbake merkevaren sin.

Nå satser det Oslo-baserte stort med reposisjonering og økende digital tilstedeværelse, ifølge en pressemelding.

I den forbindelse har merket teamet opp med den kjente alpinisten Lucas Pinheiro Braathen om en limited edition signaturkolleksjon, bestående av fem essensielle plagg til vinterhalvåret. Kolleksjonen er inspirert av klærne toppidrettsutøvere brukte på 70- og 80-tallet.

Stigende hav truer tekstilindustrien.

Med global oppvarming stiger havene, og det ser ut til å påvirke også tekstilindustrien på uante måter.

Nå roper en ny rapport varsku for tekstilsektoren i Asia, ifølge nyhetsstedet Fashion United.

En analyse gjennomført av Cornell University hevder at de enorme produksjonsområdene i Asia vil ligge under vann innen 2030.

Tusenvis av tekstilfabrikker må derfor flyttes til høyere områder eller andre steder. Analysen advarer også om at problemet ikke får nok oppmerksomhet fra bærekraftsforkjempere.

Undersøkelsen har brukt informasjon fra databasen Open Apparel Registry (OAR).

– Analysen fra Cornell, i tillegg til andre studier som er med i rapporten, viser problemenes hastighet som sektoren vår står overfor, og er en påminner om at vi ikke har råd til å vente lenger med å ta stegene mot en mer bærekraftig fremtid, sier Natalie Grillion i OAR.

Les også: Nå debuterer moteskaperen som kunstner

Siste saker

Mest lest nå
Les mer