Kristian Aadnevik

Aadnevik i eksklusivt intervju med Melk & Honning

Vi ble med backstage under det norske designmerkets LFW-visning.

Av: Ignat Wiig

London Fashion Week avsluttet tirsdag kveld med Richard Quinn der selveste Dronning Elizabeth satt front row – ved siden av motedronning Anna Wintour. Men det var flere høydepunkter fra den britiske moteuka, blant dem norske Aadneviks visning inspirert av Svanesjøen.

Melk & Honning var på plass under Aadnevik-visningen og backstage, og fikk et sjeldent intervju med de norske stjernedesignerne. 

Hila og Kristian Aadneviks nye kolleksjon er inspirert av den klassiske fortellingen om Odette og Odile der hvitt og sort står i kontrast til hverandre. Det er historien om godt og ondt, romantikk og tragedie, men kanskje mer enn noe annet; kjærligheten.

– For oss handler det om vår muse som kan være både sterk, forførende og fri, men også skjør, myk og kjærlig. Som i Tchaikovskys ballett er hun én og samme person, forteller Aadnevik.

Det kom tydelig til uttrykk i kolleksjonen blant annet gjennom bruken av fjær og håndbroderte applikasjoner, og med perler i både sort og hvitt omsluttet av sølvmetall som et bilde på sjøen fra den klassiske fortellingen skapt av den sørgende morens tårer. Fransk blonde var prydet med sorte og røde hjerter, perler, krystaller, stjerner, fjær og blomster, tyllkjolene glitret som tusen gylne stjerner og lett chiffon med svaneprint nærmest fløt nedover catwalken på The Royal Hourseguards Hotel i London søndag.

Vi fikk et eksklusivt intervju med Hila og Kristian Aadnevik.

Hva er deres tanker om visningen? Og hva var forventningene – og målet?

– Visningen var en stor suksess, og vi føler at vi virkelig klarte å uttrykke på en kreativ måte det generelle konseptet bak Svanesjøen gjennom en vakker og sterk kolleksjon. Vi har allerede mottatt en rekke ordre og requests fra den nye kolleksjonen, og flere kjendiser har allerede vært i kontakt for å bruke den på kommende eventer.

Backstage overhørte vi at modellene ble oppfordret til å fremstå både sensuelle og sterke. Hva så dere etter når dere castet denne gangen?

– Dette showet tok jo utgangspunkt i Svanesjøen, og vi ønsket at modellene skulle uttrykke kontrasten mellom den sorte og den hvite svanen; sterk og sensuell, men på samme tid både feminin og skjørt.

Hvordan skaper dere nye kolleksjoner? Kan dere si noe om prosessen?

– Vi jobber i et veldig kreativt miljø der atelieret og systudio er ett og samme. Når vi starter på en ny kolleksjon er første som må landes konseptet. Så fort vi enes om det setter vi sammen et mood board og begynner å finne de rette stoffene som understreker den rette følelsen. Deretter utvikler vi gjerne nye teknikker, og begynner å tegne. Ettersom vi har både sømmakere og kjolemakere i nærheten jobber vi tett med disse samt en modell for å skape nye former og ideer. Det er en prosess, og vi er begge sterkt involvert i hver eneste design for å gjøre hver kreasjon virkelig unik.

Stjerner som Kendall Jenner, Winnie Harlow, Jennifer Lopez, Madonna, og en av våre favorittmodeller norske Frida Aasen rocker kjolene deres. Hva tenker dere om det? Hvem forsøker dere å nå med merket – og hva er deres publikum? 

– Vår muse og kvinne er selvsikker, sterk og feminin. Hun reiser over hele verden og utforsker livet. Hun er ikke redd for å vise sin indre styrke, og hun er i kontakt med sin sensuelle side. Kvinner fra hele verden og i alle aldre identifiserer seg med klærne våre. Det de har til felles er at de ikke bryr seg om alder, og at de er både modige og eventyrlystne.

Avslutningsvis må dere gjerne sende en liten hilsen til leserne våre – hvis dere vil? 

– Vi er så glade for at merket får så mye støtte, og vi vil legge til noen pieces eksklusivt for nettbutikken som sweatshirten, tilbehør og andre prosjekter.

Se Melks backstage-bilder fra visningen her:

     

 

Alle bilder: Ignat Wiig. 

Les også: To nordmenn nominert til gjev motepris