Den populære sneakersbutikken legger ned etter ni år.
I slutten av forrige uke kom nyheten om at sneakersfavoritten YME legger ned sin butikk i Karl Johan, med siste åpningsdag lørdag 30. september. Samtidig som de kom med den triste nyheten, kom de også med nyhetene om at nettbutikken, YME 2.0 digital flaggskip, vil være klar i slutten av oktober, i tillegg til at de vil ha et showroom på plass mot slutten av året.
– Det er flere sammenfallende årsaker som gjør at vi velger å legge ned butikken og rendyrke vår digitale forretningsstrategi, forteller Kenneth Hjertum, daglig leder hos YME, til Melk & Honning.
De siste årene har ikke butikken i Karl Johans gate vært lønnsom.
– Vi har opplevd at det er mindre trafikk i butikk etter Covid, samt at vi har hatt høye faste kostnader.
Derimot har YME opplevd at nettbutikken har gått over all forventning.
– Med over 50 millioner i omsetning i fjor, så det er naturlig at vi legger kruttet vårt der, forteller Hjertum.

Etter at YME har kommunisert avgjørelsen opplever de en enorm støtte fra sine trofaste kunder og samarbeidspartnere.
– Men denne beslutningen berører også våre ansatte. Det er med et tungt hjerte vi må si farvel til fine folk som har vært med å gjøre YME til det vi kjenner det som i dag, sier Hjertum.
Opp gjennom årene har YME kuratert limited edition-sneakers og street fashion fra internasjonale lanseringer og samarbeid, med noen av de mest ettertraktende internasjonale merkene.
– Denne filosofien og strategien har gjort oss unike i norsk sammenheng, og den skal videreføres i den nye digitale flaggskip-butikken.
Online vekst-suksessen er drevet av sneakers og footwear, så innenfor denne kategorien vil de øke utvalget.
Mot slutten av året vil det også ha et showrom på plass.
– Jeg vil ikke røpe for mye omkring showrommet akkurat nå, men vi gleder oss til det, sier Hjertum.
– Vi kommer til å slippe informasjon på Instagram-kontoen vår utover året, så det er bare å følge med, avslutter han.
Les også: New Movements åpner sin første butikk på Steen & Strøm