YME legger ned butikken i Karl Johan

Publisert:

Del innlegg:

Den populære sneakersbutikken legger ned etter ni år.

I slutten av forrige uke kom nyheten om at sneakersfavoritten YME legger ned sin butikk i Karl Johan, med siste åpningsdag lørdag 30. september. Samtidig som de kom med den triste nyheten, kom de også med nyhetene om at nettbutikken, YME 2.0 digital flaggskip, vil være klar i slutten av oktober, i tillegg til at de vil ha et showroom på plass mot slutten av året.

– Det er flere sammenfallende årsaker som gjør at vi velger å legge ned butikken og rendyrke vår digitale forretningsstrategi, forteller Kenneth Hjertum, daglig leder hos YME, til Melk & Honning.

De siste årene har ikke butikken i Karl Johans gate vært lønnsom.

– Vi har opplevd at det er mindre trafikk i butikk etter Covid, samt at vi har hatt høye faste kostnader.

Derimot har YME opplevd at nettbutikken har gått over all forventning.

– Med over 50 millioner i omsetning i fjor, så det er naturlig at vi legger kruttet vårt der, forteller Hjertum.

YME har siste åpningsdag 30. september. Foto: Instagram/ @ymeuniverse
YME har siste åpningsdag 30. september. Foto: Instagram/ @ymeuniverse

Etter at YME har kommunisert avgjørelsen opplever de en enorm støtte fra sine trofaste kunder og samarbeidspartnere.

– Men denne beslutningen berører også våre ansatte. Det er med et tungt hjerte vi må si farvel til fine folk som har vært med å gjøre YME til det vi kjenner det som i dag, sier Hjertum.

Opp gjennom årene har YME kuratert limited edition-sneakers og street fashion fra internasjonale lanseringer og samarbeid, med noen av de mest ettertraktende internasjonale merkene.

– Denne filosofien og strategien har gjort oss unike i norsk sammenheng, og den skal videreføres i den nye digitale flaggskip-butikken.

Online vekst-suksessen er drevet av sneakers og footwear, så innenfor denne kategorien vil de øke utvalget.  

Mot slutten av året vil det også ha et showrom på plass.

– Jeg vil ikke røpe for mye omkring showrommet akkurat nå, men vi gleder oss til det, sier Hjertum.

– Vi kommer til å slippe informasjon på Instagram-kontoen vår utover året, så det er bare å følge med, avslutter han.

Les også: New Movements åpner sin første butikk på Steen & Strøm

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...