Weekday forteller om vårkolleksjonen – og utvidelsen i Norge.

WD_3303_PR_05

Den svenske kleskjeden Weekday har gjort internasjonal suksess med sitt enkle, minimalistiske design, og fokus på struktur, eklektiske mønstre, rene farger og snitt.

Nylig ble det kjent at kjeden ekspanderer i Norge, og om kort tid vil splitter nye forretninger åpne på Løkka, i Bogstadveien og i Fredrikstad.

I slutten av mars lanserer Weekday sin vårkolleksjon for 2016 – en noe dyrere én enn kjedens foregående.

Melk & Honning har snakket med Karin Hagman som er PR-manager om inspirasjonen bak kolleksjonen, om ekspandasjonen i Norge, og om fremtiden.

– Vi åpnet vår første butikk i Norge i 2010 og vi har fått en utrolig bra respons fra kundene. Vi følte nå i 2016 at det var på tide å åpne nye butikker her. Vi ønsker å la kundene våre få flere muligheter til å kjøpe Weekdays klær. 

 

WD_3303_PR_03

Designteamet hos Weekday følger aldri trender. De lar seg heller sterkt inspirere av at de reiser sammen, besøker kunstmesser og biennaler, hører på musikk og ser film. De starter ofte med ett plagg og utgår fra det.

– Denne kolleksjonen startet med trench coaten, som designteamet har valgt å kalle «Flashy coat». Det føles som et spennende begrep og plagg. For oss er det viktig med kontraster hele tiden. Vi jobber med «oversized» møter superkort, smalt og petit. Dynamikk er viktig for oss. De to tingene finner vi i materialene, i plaggene og i prisnivået, forteller Hagman.

Vårkolleksjonen har et fokus på siluetter, og på kroppen og klærne i symbiose. Hva man viser av hud, hva man dekker til, og hvordan man jobber med lag på lag.

– Designerne har vært inspirerte av hvordan plaggene oppfører seg uten at man kan styre det, og hva det skaper. At klærne har sitt eget uttrykk i seg selv, og lever sitt eget liv.

Av nye materialer og farger denne sesongen er sølvbelagt bomull og nylon med papir-aktig, tørr følelse. I kolleksjonen finner man også acidblå denim, og clutcher i 100% papir, som ser ut som tradisjonelle brune lunsjposer fra USA. 

– Vår målgruppe starter på 25 år, og vi ønsker å inspirere bredt og alle. Det er viktig for oss at kundene våre blir inspirert til å skape sin helt egen look når de ser kolleksjonene våre.

 

WD_3303_PR_11

Hagman forteller at Weekday har et ønske om å ikke være utpreget maskuline eller veldig feminine, men å finne en fin balanse mellom de to. 

– Vi ønsker at kundene skal gjøre sin egen greie, og da inngår også selvsagt det at man kan mikse noe fra damekolleksjonen med noe fra herrekolleksjonen og vice versa. Når det gjelder jeanskolleksjonen er mange av modellene både for dame og herre, og vi har også «Weekday essentials» som består av jeans, skinnjakke, t-skjorte og flanellskjorte, og disse plaggene er noe både damer og herrer kjøper.

WD_3303_PR_07 WD_3303_PR_10

Og hvor går veien videre for Weekday?

– Vårt hovedfokus er på å utvikle våre kolleksjoner, men i løpet av de neste årene har vi også planer om å åpne enda flere butikker – så vi er selvsagt alltid på utkikk etter nye lokaler. Først ut er Wien i Østerrike, hvor vi åpner vår første butikk om ikke lenge. Annet enn det så blir det veldig mye spennenede å se frem til i tiden som kommer, både når det gjelder justering og utviding av sortimentet – og collabs.

 

Både dame-og herrekolleksjonen for våren 2016 er å finne i butikk fra 24 mars.