Visste du at Lee satser for fullt på bærekraft?

Publisert:

Del innlegg:

Store deler av høst- og vinterkolleksjonen til Lee består av resirkulerte materialer.

Skal man kun nevne ett denimmerke, er sjansen stor for at det er Lee man tenker på. Det amerikanske merket er nesten 130 år gammelt og regnes som et av verdens aller første denimbrands.

Og heritagemerket inkorporerer stadig mer bærekraft i sine kolleksjoner. For Lee ønsker å hjelpe forbrukere med å ta gode valg for planeten – mens de ser stilige ut. Ved hjelp av innovasjon og med respekt for tradisjoner er merket med på å forme morgendagens trender.

Visste du at Lee har flere ulike bærekraftsinitiativer du kan shoppe jeans fra?

Produksjon av denim krever som kjent ekstreme mengder vann.

For FW22-sesongen har Lee inkludert flere fargeprosesser under paraplybetegnelsen Indigood. Det er et bærekraftig tekstilinitiativ som sparer på hele 90 prosent av alt vann som blir brukt under produksjonen av en jeans.

lee
FW22-kampanjen Denim Is Our Nature. Du kan blant annet se den på Instagrammen til Lee.

Fargemetoden Crystal Clear er et annet initiativ Lee har tatt for å styrke fokuset på bærekraft. Det er en pionerende skumfargingsprosess som kutter ned på kjemikalier under farging av jeans. I tillegg gjør prosessen det enklere å resirkulere vannet som blir brukt.

Med naturlig farge fra fornybare kilder som er bionedbrytbare, allergivennlige og uten giftige kjemikalier skapes vakre farger for FW22-kolleksjonen.

Brandet øker også bruken av resirkulerte materialer og gjør det til en sentral del av høst- og vinterkolleksjonen.

jeans
FW22-kampanjen Denim Is Our Nature.

De vevede labelsene til jeansene er blitt laget med resirkulerte fibre, mens nagler og knapper er blitt laget med resirkulert metall. Også emballasjen er laget av resirkulert papir.

Brandet bruker i tillegg nye bærekraftige blandinger som sparer produksjonen for energi og vann. Som eksempelvis bomullsmikser med andre naturfibre som modal, lyocell og lin. Og ikke minst hemp, som vokser utrolig raskt.

Alt vises frem i kampanjen Denim Is Our Nature, som hyller bærekraft og dens plass i hjertet av Lee med mottoet For A World That Works.

Et mål som referer til merkets lange historie med å skape fantastisk workwear.

Innen 2025 har Lee dessuten lovet å skulle ha egne fasiliteter med fornybar energi, bruke kun bærekraftig dyrket og resirkulert bomull og bruke bærekraftige alternativer for minst 50 prosent av de syntetiske fibrene. Lee skal også øke antall av Indigood-fargede produkter hvert år frem til 2025.

Siste artikler

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...

Grace Wales Bonner blir kreativ leder hos Hermès

Et historisk skifte etter 37 år: Den britiske designeren Grace Wales Bonner tar over som kreativ direktør for...

Ingrosso stopper klokkekolleksjon etter plagiatanklager

Bianca Ingrosso og hennes selskap Ani Jewels valgte å stanse lanseringen av sin nye klokke kun timer før...

Luksusvisjon på lavbudsjett: Glenn Martens x H&M

H&M har nok en gang slått seg sammen med en av motebransjens mest spennende designere, og resultatet er...

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...