Visste du at Lee satser for fullt på bærekraft?

Publisert:

Del innlegg:

Store deler av høst- og vinterkolleksjonen til Lee består av resirkulerte materialer.

Skal man kun nevne ett denimmerke, er sjansen stor for at det er Lee man tenker på. Det amerikanske merket er nesten 130 år gammelt og regnes som et av verdens aller første denimbrands.

Og heritagemerket inkorporerer stadig mer bærekraft i sine kolleksjoner. For Lee ønsker å hjelpe forbrukere med å ta gode valg for planeten – mens de ser stilige ut. Ved hjelp av innovasjon og med respekt for tradisjoner er merket med på å forme morgendagens trender.

Visste du at Lee har flere ulike bærekraftsinitiativer du kan shoppe jeans fra?

Produksjon av denim krever som kjent ekstreme mengder vann.

For FW22-sesongen har Lee inkludert flere fargeprosesser under paraplybetegnelsen Indigood. Det er et bærekraftig tekstilinitiativ som sparer på hele 90 prosent av alt vann som blir brukt under produksjonen av en jeans.

lee
FW22-kampanjen Denim Is Our Nature. Du kan blant annet se den på Instagrammen til Lee.

Fargemetoden Crystal Clear er et annet initiativ Lee har tatt for å styrke fokuset på bærekraft. Det er en pionerende skumfargingsprosess som kutter ned på kjemikalier under farging av jeans. I tillegg gjør prosessen det enklere å resirkulere vannet som blir brukt.

Med naturlig farge fra fornybare kilder som er bionedbrytbare, allergivennlige og uten giftige kjemikalier skapes vakre farger for FW22-kolleksjonen.

Brandet øker også bruken av resirkulerte materialer og gjør det til en sentral del av høst- og vinterkolleksjonen.

jeans
FW22-kampanjen Denim Is Our Nature.

De vevede labelsene til jeansene er blitt laget med resirkulerte fibre, mens nagler og knapper er blitt laget med resirkulert metall. Også emballasjen er laget av resirkulert papir.

Brandet bruker i tillegg nye bærekraftige blandinger som sparer produksjonen for energi og vann. Som eksempelvis bomullsmikser med andre naturfibre som modal, lyocell og lin. Og ikke minst hemp, som vokser utrolig raskt.

Alt vises frem i kampanjen Denim Is Our Nature, som hyller bærekraft og dens plass i hjertet av Lee med mottoet For A World That Works.

Et mål som referer til merkets lange historie med å skape fantastisk workwear.

Innen 2025 har Lee dessuten lovet å skulle ha egne fasiliteter med fornybar energi, bruke kun bærekraftig dyrket og resirkulert bomull og bruke bærekraftige alternativer for minst 50 prosent av de syntetiske fibrene. Lee skal også øke antall av Indigood-fargede produkter hvert år frem til 2025.

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...