Unikt solbrilleslipp fra Fretex og Krogh Optikk

Publisert:

Del innlegg:

I 2020 ble et nytt prosjekt startet med lanseringen av secondhand solbrillekolleksjoner hos Fretex i samarbeid med Krogh Optikk.

Kolleksjonene ble en umiddelbar suksess der kombinasjonen av tidløs mote, høy kvalitet og et veldedig formål slo an, og brillene ble utsolgt på kort tid.

Årets solbrilleslipp blir det største de har hatt, med nærmere 60 par fra merker som Chanel, Dior, Prada, Bottega Veneta, Celine, Fendi, Loewe, D&G, Oliver Peoples og flere.

Den ene kolleksjonen er restaurerte, nydelige vintage briller som har fått et nytt liv som solbrille, mens den andre kolleksjonen er trendy solbriller som fortsatt finnes i butikk, men som har vært i veska til f.eks. Astrid S, Tone Damli eller Amanda Delara. Hvilken blir din favoritt? 

Målet med (eller resultatet av) samarbeidet er en vinn-vinn-vinn-situasjon: De gir freshe og trendy solbriller som har blitt liggende i noens skuff et nytt og lenger liv, de tilgjengeliggjør eksklusive, one-of-a-kind solbriller til en veldig fin pris for flere folk, samtidig som det genereres penger til Frelsesarmeens sosiale arbeid.

Når det gjelder priser på solbrillene ønsker de å få frem at solbrilleglassene som er satt inn fra EssilorLuxottica er av svært høy kvalitet. Glassene koster alene rundt kr 2000 nye, og alle solbrillene i vintagekolleksjonen vil koste godt under dette på Fretex sitt slipp 18. april.

Kolleksjonen med influencere

Solbrille fra Loewe i brun med lyseblå solbrilleglass, brukt av Tone Damli. Pris Kr. 1.945,-

Dior solbrille med svart ramme og blå solbrilleglass, brukt av artisten Amanda Delara. Pris Kr. 2.365

Rektangulær sort solbrille fra motehuset Prada, brukt av moteprofil Celine Aagaard. Pris Kr. 2.500,-

Krogh Optikk har samarbeidet med Frelsesarmeen over flere tiår, men det startet for alvor med innsamlingen av briller til veldedighetsprosjekter i u-land på midten av 90-tallet.

«Vi fikk en tanke om at alle brillene som blir liggende i skuffene rundt omkring måtte kunne brukes til noe. I dag er det mange aktører som gjør det samme, men vi var de første,» sier Arvid Krogh, Femte generasjons Optiker i Krogh Optikk.

Samarbeidet med Frelsesarmeen har utviklet seg over tid og de har flere aktive prosjekter sammen; blant annet får mange på Frelsesarmeens Slumstasjon en synsundersøkelse og brille gjennom Krogh Optikk. I 2020 ble et nytt prosjekt startet med lanseringen av secondhand solbrillekolleksjoner hos Fretex.

Hvert år samler Krogh Optikk-butikkene inn tusenvis av brukte briller fra kundene sine. De aller beste modellene blir plukket ut og nøye gjennomgått av spesialister. Vintagebrillene som doneres blir nøye vurdert til dette prosjektet, så blir de reparert, justert og renset slik at brilleinnfatningen skal tåle nye solbrilleglass fra EssilorLuxottica.

«Vi i Fretex synes måten Krogh Optikk tenker helhetlig på i sin drift er svært inspirerende. Måten de i lang tid har ønsket å bidra med det de kan i sitt lokalmiljø, at de setter av midler til å utgjøre en forskjell i samfunnet og at de i tillegg ønsker å gi varer de har kunnskap til å ta vare på lenger levetid er ikke noe vi ser altfor ofte. Tenk om alle bedrifter kunne tatt ansvar og initiativ som dette!», sier Åshild Sandvik, Fretex Arkivet Nettbutikk.

Gå inn på fretex.no/nettbutikk for å se de fleste av brillene som kommer, samt pris på de ulike modellene.

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...