Et nytt kapittel skrives i den skandinaviske moteverdenen når Oscar Jacobson kjøper opp det svenske motemerket Filippa K.
Oppkjøpet er en del av Oscar Jacobsons strategi for å styrke sin posisjon som en ledende aktør innen nordisk mote.
– Vi er svært glade for å ønske Filippa K velkommen til Oscar Jacobson-familien. Dette oppkjøpet er i tråd med vår langsiktige strategi om å vokse både organisk og gjennom nøye utvalgte oppkjøp, sier Richard Woodbridge, administrerende direktør i Oscar Jacobson, i en pressemelding.

Filippa K ble grunnlagt i Stockholm i 1993 og er kjent for sin minimalistiske, tidløse estetikk og sterke skandinaviske identitet. Merket tilbyr både dame- og herrekolleksjoner, og selger gjennom egne butikker, nettbutikk og utvalgte internasjonale forhandlere – med særlig fokus på det europeiske markedet.
Et comeback for Filippa K?
De siste to årene har Filippa K vært gjennom en omfattende transformasjon – både når det gjelder organisasjon, produktene og merkevaren som helhet. Nå håper Oscar Jacobson å være med på å løfte merket videre.
– Filippa K er et sterkt motemerke med en tydelig skandinavisk arv og et engasjement for mer ansvarlig produksjon – alt i tråd med vår overordnede ambisjon, sier Woodbridge.
Fortsatt separate – men med felles ambisjoner
Selv om merkene nå eies av samme konsern, vil både Filippa K og Oscar Jacobson fortsatt operere som uavhengige merkevarer. Likevel ser begge selskapene store muligheter i å samarbeide på tvers – spesielt når det gjelder alt fra produksjon til distribusjon og bærekraft.
– Vi ser frem til å utforske synergier som kan styrke Filippa Ks posisjon ytterligere og skape gode forutsetninger for videre utvikling, sier Marie Forssenius, administrerende direktør i Filippa K.

Oppkjøpet skjer samtidig som Filippa K jobber for å komme tilbake på lønnsomhetssporet. I 2024 hadde merket en omsetning på 436 millioner svenske kroner, men med et negativt resultat på 39 millioner. Oscar Jacobson – som selv rapporterte en omsetning på 506 millioner og et driftsresultat på 47 millioner – satser på å få Filippa K tilbake i pluss.
– Det har vært viktig for oss at en sterk eier overtar og videreutvikler Filippa K. Novax har i noen år hatt en ny strategisk retning, og salget av Filippa K er en del av dette skiftet, sier Carl Johan Åkesson, investeringssjef hos tidligere eier Novax.