«The September Issue» er ansett som den viktigste utgaven i løpet av året til motemagasiner verden over. Det blir dermed lagt litt ekstra arbeid ned i høstnummeret – magasinene er ofte lengre, intervjuene dypere og, ikke minst, forsidene er stjernespekket. De bringer med andre ord A-laget til bordet.
Men hvorfor er septemberutgaven så viktig?
Høsten representerer en ny start, og garderoben er klar for en real oppgradering etter de varme månedene. Dette utnytter selvfølgelig motebransjen og bladene er proppfulle av tips og triks til antrekk hvor du kan møte den synkende gradestokken med stil.
I tillegg påpeker WWD at septemberutgaven er det nummeret hvor motemagasinene signaliserer hvor suksessfulle de er gjennom reklamer. Merker og selskaper bruker mye penger på reklameplass, men bare i de mest relevante og populære magasinene.
Dokumentarfilmen «The Septermber Issue», som følger Vogue-redaktør Anna Wintour i forbredelsene til høstnummeret har også skapt en slags PR-effekt, som bare har gjort «hypen» rundt nummeret enda større.
Her er en del av årets stjernespekkete septemberutgaver:

Rihanna på coveret av W. Foto: Steven Klein. PS: Se hele billedserien her
Les også: Cara Delevingne: – Det er flott om folk kaller meg homofil