– Det handler om å fokusere mer på å skape enda sterkere design og kolleksjoner.
Acne Studios har gjennom de siste årene utviklet seg til å bli et anerkjent luksusmerke over hele verden. Det Stockholm-baserte merket ble grunnlagt i 1997 av Jonny Johansson – som fortsatt fungerer som sjefdesigner.
Helt siden 2009 har Acne Studios holdt to årlige visninger under den prestisjefylte moteuken i Paris – men for den kommende sesongen går de derimot en annen vei.
Til Melk & Honning bekreftet Acne Studios at de har valgt å trekke seg ut fra Paris Fashion Week til fordel for å holde visning «off-schedule» under «haute couture»-uken, som også holdes i Paris.
Sesongens visning fra Acne Studios arrangeres i den franske hovedstaden 24.januar.
– Først og fremst handler denne avgjørelsen om mer fokus og å skape enda sterkere design og kolleksjoner, sier konsernsjef ved Acne Studios, Mattias Magnusson, til Business of Fashion og fortsetter:
– Det er så mye snakk i bransjen om at tempoet går for fort og at alt for mange kolleksjoner blir produsert – så noen ganger blir det kanskje glemt eller oversett at motehusene faktisk har mulighet til å avgjøre sitt eget tempo.
Magnussen understreker at det krever mye tid, research og ressurser for å produsere design av høy kvalitet.
– Vi vil forsikre oss om at vi tillater oss selv å bruke den tiden vi trenger – fremfor å forhaste oss med en ny kolleksjon.
Merkets grunnlegger og sjefdesigner Jonny Johansson forteller videre til Business of Fashion at det var en lett beslutning å gå over fra Paris Fashion Week til Haute Couture-uken, for å få mer tid til designprosessen.
– Dette er en praktisk løsning som vi tror er best for Acne Studios – på veldig mange områder, sier Johansson og fortsetter:
– Jeg får muligheten til å jobbe nærmere hver kolleksjon i en lengre periode og det gir meg enda mer kreativ frihet – tror jeg.
Selv om Acne Studios ikke er et couture-merke, altså som bare driver med skreddersøm, vil de holde visningen under «haute couture»-uken for å ha muligheten til å bruke mer tid på kolleksjonene sine. I løpet av den siste tiden har dette blitt et vanlig valg for merker som ønsker mer tid til kreativitet for merket å gå fra den vanlige «Ready-to-wear»-uken til utenom skjemaet på «haute couture».
Andre merker vi får se på couture-kalenderen denne sesongen er Vetements, Rodarte, Proenza Shouler og norske Peter Dundas – med sitt nye merke Dundas, skriver Business of Fashion.
Hovedbilde via Instagram @AcneStudios
Les også: Konkurrende motemagasiner publiserte lik forside