Initiativet #NoFreePhotos ble lansert forrige uke
De internasjonale moteukene er begynner å nærme seg slutten med de siste visingene i Paris denne helgen. I nesten to måneder har verdens hovedsteder avholdt motevisninger, hvor bloggere og influencers fra inn og utland har lekt uoppmerksomme ovenfor streestylefotografene som flyr fra by til by for å fotografere mote-publikummet.
Fotografene jobber som regel for et motemagasin som har sender dem rundt for å fotografere streetsyle til magasinets egen nettside. Bildene blir også brukt på fotografenes egen Instagram, og re-publisert av influencerne og bloggerne avbildet. Det fotografene nå steller seg sammen for å få gjøre bransjen bevisst på, er når disse bildene brukes i sammenheng med å de fotografertes kommersielle obligasjoner. Det er ikke ukjent at influencere går ikledd sponset antrekk under moteukene, og veldig ofte blir streetstylefotografenes bilder av plaggene utenfor visningene brukt på Instagram til å promotere merket.
Under moteuken i Milano forrige uke møtes flere av verdens fremste streetstylefotografer og dannet en «uoffisiell union». Sammen skal de stå opp mot kommersiell bruk av bilder de har fotografert for redaksjonelle utsalgssteder.
«Ikke noe ondskap som er ment med denne handlingen»
I en uttalelse til Womens Wear Daily forteller fotografene at «merkevarer, influencers og bloggere regelmessig bruker fotografenes opphavsretts beskyttede bilder for å oppfylle deres ansvar til merkene som betaler dem til å ha på seg og fremme klær og tilbehør som de har på seg til moteshow og arrangementer. Fotografene vil ikke merke eller kreditere disse innflytelsene, og erstatter i stedet deres tag / kreditt med en avtalt hashtag: #NoFreePhotos. »
Videre i uttalelsen sier fotografene at målet er å stoppe «uforholdsmessig gevinst som avleses av influencerne.» Ifølge gruppen er fotografene ikke betalt, men er «sporadisk merket».
Erklæring avslutter med å konstatere at det ikke er «noe ondskap som er ment med denne handlingen» ettersom fotografene «bare ønsker å ikke lenger bli betraktet som en passiv enhet i ligningen i denne bransjen.» De mener at «uten arbeidet til denne gruppen fotografer og deres dekning av disse merkene / influencerne / bloggere i deres sosiale mediekanaler, vil de være mindre synlige og mindre representert i bransjen. »
– På sosiale medier er reglene uskarpe
Bevegelsen har fått global oppmerksomhet, og er blitt omtalt i alle de store motepublikasjonene.
Hos New York Magazines moteportal The Cut har deres egen streetstylefotograf, Nabile Quenum, stått frem som en av grunnleggerne av bevegelsen. Han mener at initiativet er blitt til dels misfortsått i media fordi fokuset like etter det ble annonsert var om penger.
Han sier det det er riktig at fotografene hevder at hvis bildene brukes til reklame at de også skal få noe i retur, men initiativet handler mer om åpenhet og rettningslinjer rundt bruk av bildene, enn penger.
-Med magasiner er reglene klare. Men på sosiale medier er reglene uskarpe. Vi har en stilig forståelse: Hvis du vil bruke bildet mitt, merker du meg. Men poenget med dette er bruken av bildet, og det er der noe som må gjøres. Det er enkelt å skjermbilde et bilde og bruke det til en annonse og tjene penger. Men hvor er fotografen i det? På en eller annen måte mistet gatestilfotografer alt i samtalen, forteller Quenum til The Cut.
– Bevegelsen handler ikke om å være negativ mot influencers.
Fotograf Alexander Norheim jobbet lenge med å fange de velkledde på gatene i motemetropolene. Han mener det er flott at moteindustrien endelig blir klar over hvor mye arbeid som går inn i gatemoten.
– Det hele er mer en bevegelse for å øke bevisstheten om at vårt arbeid faktisk er arbeid som bør anerkjennes på lik linje med resten av arbeidet i bransjen, forteller Norheim til Melk og Honning
Han mener også at det ikke handler om å være negativ mot influencers, men heller å gjøre dem og resten av bransjen klar over forholdene.
– Både de og selve merkevarene må være oppmerksomme på at arbeid som brukes kommersielt, ikke er gratis. Det handler om å skape balanse. Det er lettere å forklare med et eksempel; Ta en influencer er fløyet inn med betalte reise og hotell av et merke. De får i tillegg plagg å ha på seg under og mellom visningene. Arbeidet de får betalt for, på en eller annen måte, genereres av fotografen, men fotografen ser ofte ingen fortjeneste. Vi vet også at ikke alle individer jobber slik, men det er ikke helt langt fra sannheten, fortsetter Norheim.
I følge Womens Wear Daily burde merker, influencere og bloggere som bruker streetstyle-fotografenes bilder uten kreditering trå forsiktig da gruppen har uttalt at dersom retningslinjene blir brutt vil de bli anklaget for krenke fotografenes rettigheter.
Dersom de ikke da endrer på innlegget, vil fotorgrafene «svare på innlegget med en enkel kommentar med hashtaggen #NoFreePhotos å øke oppmerksomheten til problemet til merkevarene, innflytelse og bloggere og deres tilhenger.» I noen tilfeller kan fotografen få hjelp av en juridisk rådgiver.
– Forhåpentligvis vil det skape bevissthet og følelse av respekt for vår handel. Som jeg sa, gjør en fotograf hva de gjør fordi de elsker sitt arbeid. Men på et visst punkt må rettferdig være rettferdig. Street stil er en ganske ny side til mote, så det må settes regler på plass med tiden. Forhåpentligvis vil dette støtte i den grad, avslutter Norheim.
Hovedbilde: Nees Magazine
Les også: – Streetwear har vært en ganske «safe» måte å være moteriktig på