Aprilsnarr: Stenger influencerne ute fra Oslo Runway

Årets aprilsnarr fra Melk & Honning. Selvfølgelig er influencerne alltid velkommen.

Sesongens moteuker er knapt over, men planlegging for høsten er allerede godt i gang. Nå vil Oslo Runway stenge influencerne ute fra det norske svaret på fashion week. Det forteller anonyme kilder til Melk & Honning.

Melk & Honning har vært i kontakt med Oslo Runway-leder Ditte Kristensen. Hun kan bekrefte utestengelsen, men vil ikke kommentere saken ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utestengelsen skal gjelde fra og med neste sesong, og være basert på både et ønske fra arrangørenes side, men også designerne som skal ha sett seg lei på at visningene deres forsinkes på grunn av det de omtaltes som «street style-sirkuset i forkant». Det er fortsatt usikkert hvem som helt konkret vil omfattes av forbudet.

– Alt handler om hva som skjer utenfor visningene. Det fører til at selve visningene blir nedprioritert. Sånn sett kan man kanskje si at influencerne ikke lenger spiller noen rolle for markedsføringen av norsk design, sier en anonym kilde høyt oppe i den norske motebransjen til Melk & Honning

Darja Barannik og Janka Polliani

Flere av designerne Melk & Honning har snakket med forteller at de er glade for avgjørelsen som er den første av sitt slag i Skandinavia.

– De [influencerne] forsinker visningene, og når de først kommer sitter de med mobilen gjennom hele visningen. De er mer opptatt av å ta bilder av hva de har på seg enn hva som vises på catwalken. Da forsvinner hele poenget med moteuken, sier en av de norske designerne som viste under vårens Oslo Runway til Melk & Honning.

Melk & Honning kommer tilbake med mer.