Snart kan du betale for å bli verifisert på Instagram og Facebook

Publisert:

Del innlegg:

Men nyheten tas ikke særlig godt imot.

Vi er vant til at influencere, kjendiser og andre store profiler har et lite blått verifiseringssymbol ved siden av navnet sitt på Instagram, Facebook og Twitter. Det er kanskje ikke noe man tenker så mye over, men formålet er jo at det skal være synlig at profilen faktisk er den de utgir seg for å være.

I fjor ble det kjent at Twitter, under Elon Musk sin ledelse, gjorde store endringer på dette området. Plutselig kunne hvem som helst få verifiseringssymbolet bak navnet sitt – om de bare var villige til å betale for det.

Nå ser det ut til at det samme vil gjelde for Instagram og Facebook.

Mark Zuckerberg, CEO i Meta (som eier begge plattformene), kunngjorde nyheten via en post på Facebook og en Instagram-story skriver Paper Magazine.

«Denne uken vil vi begynne å teste Meta Verified, en abonnementstjeneste som lar deg verifisere brukeren din med en offentlig ID, få et blått merke, få ekstra beskyttelse mot kontoer som utgir seg for å være deg og få direkte tilgang til kundestøtte» skriver han.

Zuckerberg forteller at motivasjonen bak denne avgjørelsen er å styrke sikkerheten til brukerne.

Så, hva vil dette koste?

For å kjøpe deg til verifisering på Meta-plattformene må du ut med 11,99 dollar i måneden på nett eller 14,99 dollar i måneden på IOS. Det tilsvarer rundt 150 norske kroner.

Meta Verified vil først testes i Australia og New Zealand.

Snart kan du betale for å bli verifisert på Instagram og Facebook
Mark Zuckerberg annonserte nyheten på både Facebook og Instagram. Foto: Skjermbilde

Responsen på nyheten er så langt nesten utelukkende negativ.

Folk på Twitter er som alltid raske med å kommentere hva de synes. Mange påpeker hvordan det gikk da Elon Musk gjorde det samme med Twitter, nettopp fordi det ble vanskeligere å skille hvem som faktisk er en offentlig profil og de som har betalt for verifisering.

Andre mener at det blå verifiseringssymbolet mister verdien når hvem som helst kan kjøpe det.

Se noen av reaksjonene her:

Les også: Det populære hårpleiemerket Olaplex saksøkes

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...